התועלת של רדיוכירורגיה סטריאוטקטית בטיפול בסרקומה גרורתית לעמוד השדרה (Int J Radiation Oncol Biol Phys)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי רדיוכירורגיה סטריאוטקטית, IG-SRS (Image-Guided Stereotactic Radiosurgery) הינה אפשרות טיפול קו-ראשון בסרקומה גרורתית לעמוד השדרה. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת אפריל של כתב העת International Journal of Radiation Oncology/Biology/Physics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרקומה הינה קבוצה מגוונת מאוד של מחלות ממאירות, עם התפשטות גרורות לעמוד השדרה בשכיחות משתנה, בתלות בסוג הסרקומה. למרות זאת, קיים כלל אצבע לפיו לגידולים בדרגה נמוכה סיכויי התפשטות נמוכים יותר, בעוד שגידולים בדרגה גבוהה נוטים יותר לשלוח גרורות.

החוקרים מסבירים כי המחקר שכלל 88 חולים הינו הסדרה הגדולה ביותר עד כה של חולים עם סרקומה שהתפשטה לעמוד השדרה, שלאחר מכן טופלו ב-IG-SRS. טיפול בפרקציה יחידה כלל מתן חציון מינון של 24 Gy, וניתן ל-56.7% מהחולים, כאשר טיפול במספר פרקציות כלל 3-6 פרקציות בחציון מינון של 28.5 Gy וניתן ל-43.3% מהחולים.

הטיפול הביא לאיזון מקומי מצוין בחולים אלו, שכולם אובחנו עם מחלה אגרסיבית ופרוגנוזה גרועה. התוצאות היו טובות יותר מאלו שתוארו באופן היסטורי עם טיפולי קרינה קונבנציונאליים. החוקרים מאמינים כי התוצאות החדשות יתמכו בתועלת של טכניקת IG-SRS.

החוקרים מציינים כי במחקר נכללו סוגים היסטולוגים שונים של סרקומה והם הוציאו מהמחקר רק חולים עם סרקומה בילדות, כורדומה וגידולי Ewing Sarcoma. לדבריהם, התפשטות סרקומה לעמוד השדרה משפיעה באופן ניכר על איכות החיים עקב תחלואה נלווית, שיעורי הישנות גבוהים ושיעורי תמותה משמעותיים.

שיעורי הבקרה המקומית הכוללים 12 חודשים לאחר IG-SRS עמדו על 87%. עם זאת, טיפול בפרקציה יחידה של IG-SRS הביא לתוצאות טובות יותר משמעותית בשיעורי בקרה מקומית לאחר 12 חודשים, בהשוואה לטיפול במספר פרקציות קטן, (90.8% לעומת 84.1%, p=0.007). לפיכך, החוקרים טוענים כי טיפול בפרקציה יחידה הינו טיפול הבחירה במצבים אלו.

שיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 60.6% לאחר 12 חודשים וחציון ההישרדות עמד על 16.9 חודשים. העדיפות של פרקציה יחידה על שיעורי הבקרה המקומית נותרה גם לאחר ניתוח רב-משתנים.

שיעורי הבקרה המקומית עם שתי טכניקות IG-SRS היו טובים יותר בהשוואה לשיעורים של 50-77% לאחר שנה אחת, שתוארו באופן היסטורי עם טיפול קרינה קונבנציונאליים. החוקרים מסבירים כי קרינה קונבנציונאלית לסרקומה גרורתית לעמוד השדרה במינונים תת-תרפואיטים הביאה לבקרה מקומית שלא נותרה לאורך זמן.

הקרנות קונבנציונאליות במצבים אלו כוללות קרינה במינון 20-40 Gy, ב-5-20 פרקציות של 2-5 Gy לכל פרקציה.

למרות ההתלהבות מהתוצאות, החוקרים קוראים גם לנקוט משנה זהירות. עם חציון מעקב של 12.3 חודשים, יש להתייחס בזהירות למסקנות המחקר, בעיקר במונחים של רעילות. עם זאת, בתום השנה הראשונה, הרעילות לא הייתה חמורה. הטיפול נסבל היטב עם רעילות אקוטית בדרגה 3 בשכיחות של 1%, רעילות כרונית בדרגה 3 בשכיחות של 4.5% וללא מקרים של רעילות מעל דרגה 3.

Int J Radiation Oncol Biol Phys. 2014;88:1085-1091

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה