הערכת התועלת של Pregabalin בטיפול בספונדילוזיס צווארי (J Clin Med Res)

בכתב העת Journal of Clinical Medicine Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Pregabalin הינו טיפול קו-ראשון יעיל להקלה על כאבים על-רקע ספונדילוזיס צווארי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ספונדילוזיס צווארי עשוי לנבוע מהיצרות ניוונית של תעלת השדרה(CSM או Cervical Spondylotic Myelopathy) או פגיעה בגומחות צידיות, עם לחץ על שורשי העצבים (CSR או Cervical Spondylotic Radiculopathy). הטיפול בליריקה הוכח כיעיל במחקרים אקראיים ומבוקרים בחולים עם נוירלגיה פוסט-הרפטית ונוירופתיה סוכרתית. כעת הם בחנו את התועלת של הטיפול בספונדילוזיס צווארי במחקר פרוספקטיבי שכלל לראשונה חולים אסייאתים.

המחקר כלל חולים עם ספונדילוזיס צווארי ו-CSR או CSM (עדות קלינית, עדות ב-MRI או עדות אלקטרופיזיולוגית), שהופיעו עם כאב נוירופתי. החוקרים לא כללו חולים עם סוכרת, מחלה נוירולוגית ברקע או חולים שטופלו קודם לכן בתרופות נוגדות-פרכוס. ליריקה במינון 75 מ”ג, פעמיים ביום, ניתנה למשך ארבעה שבועות, לאחריהן המינון הועלה ל-150 מ”ג, פעמיים ביום, למשך ארבעה שבועות נוספים במידה ולא נרשמה ירידה של 50% במדד VAS (Visual Analog Scale). בנוסף, החוקרים עקבו אחר שאלון SFMPQ (Short Form McGill Pain Questionnaire) בתחילת המחקר, לאחר ארבעה ושמונה שבועות. מעקב אחר שינויים במצב הרוח התבסס על מדד HADS (Hospital Anxiety and Depression Score) באותן נקודות זמן.

החוקרים גייסו למחקר 50 חולים, מתוכם 23 השלימו את המחקר. מבין 27 החולים שפרשו, 12 (44%) פרשו בשל ישנוניות-יתר. 13 חולים (54%) נותרו תחת טיפול במינון 75 מ”ג וב-11 חולים (46%) המינון הועלה ל-150 מ”ג, פעמיים ביום. הנתונים הצביעו על מגמת ירידה משמעותית במדדי VAS ו-SFMPQ (תחושתי ואפקטיבי). באשר למדד VAS, החוקרים זיהו ירידה משמעותית לאחר ארבעה שבועות ושמונה שבועות, בהשוואה למצב בתחילת המחקר. באשר למדד התחושתי של שאלון SFMPQ, החוקרים זיהו ירידה משמעותית לאחר ארבעה ושמונה שבועות, בהשוואה למצב בתחילת המחקר.. באשר למדד האפקטיבי של השאלון, זוהתה ירידה משמעותית לאחר ארבעה שבועות ולאחר שמונה שבועות, בהשוואה למצב בתחילת המחקר. לא תוארו שינויים משמעותיים במדדי חרדה או דיכאון במדד HADS.

הממצאים תומכים בהשלמת מחקרים נוספים להערכת היעילות של מינונים נמוכים יותר, בפרט באוכלוסיות אסייאתיות.

J Clin Med Res. 2014 Feb;6(1):66-71

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה