השוואה בין ניתוח בריאטרי ובין טיפול תרופתי אינטנסיבי בחולי סוכרת (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים כי מתוצאות לאחר שלוש שנים ממחקר STAMPEDE עולה כי ניתוח בריאטרי עדיף על טיפול תרופתי אינטנסיבי בלבד בהשגת איזון רמות הסוכר בדם בחולים שמנים עם סוכרת מסוג 2, שאינה מאוזנת היטב. ממצאי המחקר הוצגו גם במהלך כנס מדעי מטעם ה-American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממחקרים אקראיים קצרי-טווח עלה כי ניתוח בריאטרי מלווה בשיפור בחולים עם סוכרת מסוג 2. כעת הם ביקשו להעריך את התוצאות שלוש שנים לאחר הקצאה אקראית של 150 חולים שמנים עם סוכרת מסוג 2, שאינה מאוזנת היטב, לטיפול תרופתי אינטנסיבי בלבד או טיפול תרופתי אינטנסיבי עם ניתוח מעקף קיבה (Roux-En-Y Gastric Bypass) או ניתוח שרוול קיבה (Sleeve Gastrectomy). תוצא הסיום העיקרי היה רמות HbA1c של 6.0% ומטה.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 48 שנים, כאשר 68% היו נשים וריכוז HbA1c בתחילת המחקר עמד בממוצע על 9.3% ומדד מסת גוף עמד על 36.0. 91% מהחולים השלימו את 36 חודשי המעקב.

לאחר שלוש שנים, שכיחות תוצא הסיום העיקרי עמדה על 5% בקבוצת החולים שקיבלו טיפול תרופתי בלבד, זאת בהשוואה ל-38% מהחולים לאחר ניתוח מעקף קיבה (p<0.001) ו-24% מהחולים לאחר ניתוח שרוול קיבה (p=0.01). השימוש בתרופות להורדת רמות סוכר בדם, כולל אינסולין, היה נמוך יותר בקבוצת החולים לאחר ניתוח בריאטרי, בהשוואה לחולים לאחר טיפול תרופתי בלבד.

בחולים לאחר התערבות ניתוחית שיעור הירידה במשקל היה גדול יותר, עם ירידה של 24.5% בחולים לאחר מעקף קיבה ו-21% בחולים לאחר ניתוח שרוול קיבה, זאת בהשוואה לירידה של 4.2% עם טיפול תרופתי אינטנסיבי (p<0.001). מדדי איכות חיים היו טובים יותר משמעותית בשתי קבוצות החולים לאחר התערבות ניתוחית, בהשוואה לחולים בקבוצת טיפול תרופתי בלבד.

החוקרים לא זיהו סיבוכים מג’וריים בשלב מאוחר לאחר ההתערבות הניתוחית.

בחולים שמנים עם סוכרת מסוג 2, שאינה מאוזנת היטב, שלוש שנות טיפול תרופתי אינטנסיבי עם ניתוח בריאטרי הביאו לאיזון רמות הסוכר בדם בשיעור גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד. מהערכת תוצאי סיום משניים, כולל משקל גוף, טיפול בתרופות להפחתת רמות סוכר בדם ואיכות חיים, עלו גם תוצאות חיוביות לאחר שלוש שנים בחולים לאחר התערבות ניתוחית, בהשוואה לחולים תחת טיפול תרופתי בלבד.

N Engl J Med. 2014. Published online March 31, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה