הערכת פלסמפרזיס ו-IVIG כטיפול אחזקה לצעירים עם Myasthenia Gravis (מתוך JAMA Neurol)

פלסמפרזיס ונוגדני IVIG (Intravenous Immunoglobulin) הינן שתי אפשרויות סבירות לטיפול אחזקה בחולים צעירים עם Juvenile Myasthenia Gravis, אם כי התגובה עשויה להיות עקבית יותר עם סינון פלזמה.

החוקרים מסבירים כי Juvenile Myasthenia Gravis הינה הפרעה אוטואימונית נדירה יחסית והתועלת היחסית של פלסמפרזיס ו-IVIG בילדים אינה-ברורה. במטרה לבחון את הנושא, הם ערכו את המחקר שכלל ילדים ומתבגרים עם Juvenile Myasthenia Gravis, שטופלו במהלך שלושה עשורים במרפאה ייעודית.

מהנתונים עלתה קורלציה טובה בין התוצאות הסובייקטיביות והאובייקטיביות, עם שיעורי תגובה גבוהים לטיפול פלסמפרזיס ו-IVIG, אם כי שיעור גבוה יותר של חולים הגיבו לטיפול בפלסמפרזיס.

מבין 27 חולים עם Juvenile Myasthenia Gravis שטופלו בפלסמפרזיס ו/או IVIG, כל שבעת החולים שטופלו בפלסמפרזיס בלבד הגיבו לטיפול, זאת בהשוואה לחמישה מבין עשרה חולים שטופלו ב-IVIG בלבד. תשעה מבין עשרת החולים שקיבלו את שני הטיפולים הגיבו לטיפול.

החוקרים כותבים כי לשני הטיפולים תופעות לוואי מינימאליות והם נסבלו היטב. החריג היחיד היה בחולה שטופל בפלסמפרזיס ופיתח אלח-דם על-רקע עירוי מרכזי, שדרש אשפוז לבית החולים. שני חולים פיתחו חום וצמרמורות במהלך עירוי IVIG, שדרשו הפסקה מיידית של הטיפולים. חולים אלו הועברו לגישת הטיפול השנייה. 17 ילדים עברו כריתת תימוס ב-11 תועד שיפור לאחר מכן.

בעוד שהתועלת של פלסמפרזיס ו-IVIG הוכחה במחקרים במבוגרים, המחקר הנוכחי הוא הניסיון הראשון להשוואת פלסמפרזיס ו-IVIG כטיפול אחזקה ל-Juvenile Myasthenia Gravis.

חשוב לזכור כי ישנה חשיבות לעלויות הטיפול. פלסמפרזיס הינה גישה יקרה יותר מטיפול בקורטיקוסטרואידים ו-IVIG הינה גישת טיפול יקרה מאוד. עם זאת, לטיפול בסטרואידים סיכונים משמעותיים בטווח הארוך, עם חשיבות הרבה יותר גדולה בילדים ומתבגרים, בהשוואה למבוגרים. סיבוכים אלו כוללים שינויים בפנים, עליה במשקל, האצת גדילה ליניארית ודמינרליזציה של העצם. תופעות לוואי אלו עשויות להשפיע באופן משמעותי על המצב הבריאותי בטווח הארוך, ולכן ניתן לטעון כי פלסמפרזיס ו-IVIG הינן גישות משתלמות מבחינת מאזן עלות-תועלת, בהשוואה לטיפול בסטרואידים, כאשר לוקחים בחשבון את ההשלכות ארוכות הטווח.

לסיכום, החוקרים כותבים כי מניסיונם, הן פלסמפרזיס והן IVIG מלווים בשיעורי תגובה גבוהים כטיפולי אחזקה ל-Juvenile Myasthenia Gravis, ושתיהן הן חלופות סבירות לטיפול בסטרואידים. מהסקירה הנוכחית עולה כי עם פלסמפרזיס צפויה תגובה עקבית יותר, בהשוואה ל-IVIG, במצבים אלו.

JAMA Neurol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה