הערכות ההשלכות של שימוש במחשבון חדש מטעם ה-AHA/ACC להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם (Eur Heart J)

המחשבון השנוי במחלוקת להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנות, שהוצג לפני כשנה כחלק מסדרת ההנחיות מטעם ה-AHA (American Heart Association) ו-ACC (American College of Cardiology) הוביל לסיווג חלק גדול באופן חריג מהאוכלוסייה, יש שיגידו אף מוגזם, כבעלי סיכון גבוה דיו להתחלת טיפול בסטטינים.  במידה והנחיות אלו היו מיושמות במלואן באירופה, אזי לא רק שמספר המטופלים שהיו מוגדרים כבעלי סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם היה עולה פי כמה, אלא הייתה צפויה גם הכפלה של העלויות עקב טיפול יומי בסטטינים למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם.

חוקרים מאירופה מצאו כי בהשוואה לשימוש בהנחיות מטעם ה-ESC (European Society of Cardiology), שימוש במחשבון הסיכון והמלצה על טיפול בסטטינים לפי הנחיות ה-AHA/ACC באוכלוסייה בשוויץ הביא להכפלת שיעור הגברים והנשים להם היה מקום להמליץ על טיפול בסטטינים, עם השפעה בולטת במיוחד בגילאים צעירים, אלו בגילאי 50-60 שנים.

באשר לשאלה מדוע יישום הנחיות ה-AHA/ACC על האוכלוסייה בשוויץ יוביל להבדל כה גדול מיישום הנחיות ה-ESC, החוקרים מציעים כי ייתכן וההבדל נובע בשיעורי ההימצאות של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בין אוכלוסיות ארצות הברית ואירופה.

לדוגמא, ערכי HDL יחסית גבוהים בשוויץ, עובדה העשויה לספק הסבר חלקי לסיכון המופחת. ההשפעה המגנה של ערכי HDL גבוהים זוכה לייצוג הולם במשוואות האירופאיות.

המומחים מסבירים כי ההיארעות של מחלות לב וכלי דם ושיעורי התמותה משתנים באופן נרחב באירופה, ולכן התוצאות אינן ישימות במלואן למדינות אחרות,מאחר והיקף גורמי הסיכון בהן הוא שונה. המחקר הנוכחי כלל בעיקר מטופלים ממוצא אירופאי, ולכן ייתכן והממצאים אינם תקפים לאוכלוסיות בעלות מגוון אתני רחב יותר.

ההנחיות החדשות משנת 2013 זכו לביקורת ציבורית כמעט עם פרסומן, בין השאר מאחר והתבססו על מחשבון סיכון שמקורו במדגמי עוקבה שאינם מייצגים את הטיפול הנוכחי, ובשל התייחסות לא-מספקת ליעדי LDL להכוונת הטיפול בסטטינים.

במסגרת הסקירה החוקרים בחנו 10 גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, בהתאם לקריטריוני מדד Swiss SCORE, המשמש בהנחיות ה-ESC, ולפי מחשבוני הסיכון למחלות לב וכלי דם לפי ה-AHA/ACC. מדגם המחקר כלל משתתפים בגילאי 50-75 שנים ממחקר CoLaus, מחקר מבוסס-אוכלוסיה בשוויץ.

הן מספר המטופלים בסיכון והן העלות היומית המשוערת של טיפול בסטטינים באנשים בגילאי 50-60 שנים לפי קריטריוני EC היוו 3% בלבד מהשיעור המקביל והעלויות לפי קריטריוני ה-ACC/AHA. במילים אחרות, לפי קריטריוני ה-AHA/ACC, שיעור הגברים בקבוצת גיל זו שהיו בסיכון למחלות לב וכלי דם היה גבוה פי 30, בהשוואה להערכות על-בסיס המדדים האירופאיים.

העליה בשיעור המטופלים בסיכון עם שימוש בקריטריוני ה-ACC/AHA תועדה גם באלו בגילאי 60-70 שנים, אם כי הייתה פחות בולטת שיעור גבוה כפליים של גברים ושיעור גבוה פי שש של נשים היו בסיכון באותה קבוצת גיל. מספרים דומים של גברים ונשים בגילאי 70-75 שנים היו בסיכון בשתי סדרות הקריטריונים.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

בימים הקרובים נציג כאן סיקור של מפגש מדעי שהתקיים ב-28/2 בהשתתפות האיגוד הקרדיולוגי, האיגוד לרפואה פנימית והחברה לטרשת עורקים שבמסגרתו התקיימו דיונים (סוערים..) באשר לאפשרות היישום של ההנחיות והמחשבון החדש של ה-AHA  בישראל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה