רמות אינסולין מוגברות בפגים לאחר הלידה ובמהלך הילדות (JAMA)

בילדים שנולדו פגים רמות גבוהות יותר של אינסולין לאחר הלידה ובתקופת הילדות המוקדמת, בהשוואה לאלו שנולדו במועד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת 12 בפברואר של כתב העת Journal of the American Medical Association.

אעפ”י שבעבר פגות נקשרה עם סוכרת מסוג 2, זהו המחקר הראשון המדגים כי הקשר הנ”ל מתחיל עוד בחיים התוך-רחמיים.  החוקרים כותבים כי לאור העליה בשכיחות לידות פגים, בעיקר בקבוצות מיעוטים מסוימות, לממצאים אלו השלכות משמעותיות. ראשית, ממצאי המחקר מחזקים את ההנחיות מטעם ה-ACOG, המנסות לצמצם את המקרים של לידה מוקדמת במידת האפשר. שנית, מדובר במסר חשוב לרופאי ילדים, זיהוי הקשר בין פגות ובין הפרעות מטבוליות אינו מוכר היטב בקהילה זו ותינוקות אלו קיבלו באופן היסטורי הזנה עתירת קלוריות במטרה לסייע בגדילה שלהם. המומחים כותבים כי פגים צריכים לקבל הזנה אופטימאלית, אך יש לעקוב אחר מהלך הגדילה שלהם וכן, בשלב מסוים, לנטר את רמות הסוכר והאינסולין בדמם. כמו כן, ישנה חשיבות לרופאי משפחה, שכן עם עידוד אורח חיים בריא במבוגרים, ניתן להפחית את שיעור הלידות המוקדמות.

במטרה לבחון אם ישנם הבדלים במשק האינסולין בעת הלידה ולאורך תקופת הילדות, החוקרים עקבו באופן פרוספקטיבי אחר 1,358 ילדים שנולדו בין השנים 1998-2010, והיו במעקב עד 2005-2012 במרכז הרפואי בוסטון, במסצ’וסטס.

רמות אקראיות של אינסולין בדם נבחנו בשתי נקודות זמן: בלידה (דם טבורי) ובילדות המוקדמת (דם ורידי). חציון הגיל בעת המדידה השנייה עמד על 1.4 שנים בארבעה קבוצות גיל היריון: לידה במועד (39 שבועות היריון ומעלה), לידה במועד אך בשלב מוקדם (37-38 שבועות היריון), פגות מאוחרת (34-36 שבועות היריון) ופגות מוקדמת (פחות מ-34 שבועות היריון).

הממוצע הגיאומטרי של רמות אינסולין בלידה עמד על 9.2 µIU/mL באלו שנולדו במועד, 10.3 µIU /mL באלו שנולדו במועד בשבוע מוקדם, 13.2 microIU/mL באלו שנולדו לאחר 34-36 שבועות היריון ו-18.9 µIU /mL בקבוצת פגות מוקדמת.

רמות אינסולין בלידה היו גבוהות פי 1.13 באלו שנולדו לאחר 37-38 שבועות היריון, פי 1.45 בקבוצת פגות מאוחרת ופי 2.05 בקבוצת פגות מוקדמת, בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

בתקופת הילדות המוקדמת, רמות אינסולין עמדו על 11.2 µIU /mL באלו שנולדו במועד, 12.4 µIU /mL באלו שנולדו לאחר 37-38 שבועות היריון, 13.3 µIU /mL בקבוצת פגות מאוחרת ו-14.6 µIU /mL בקבוצת פגות מוקדמת.

באותו שלב, רמות אקראיות של אינסולין בדם היו גבוהות פי 1.12 באלו שנולדו לאחר 37-38 שבועות היריון, פי 1.19 בקבוצת פגות מאוחרת ופי 1.31 בקבוצת פגות מוקדמת, בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

תינוקות עם רמות אינסולין בשליש העליון היו בסיכוי גבוה יותר להישאר בשליש העליון (41.2%) בהשוואה לילדים שדורגו בשליש התחתון (28.6%) בתקופת הילדות המוקדמת.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות אינסולין בלידה קשורות בקשר הפוך עם גיל ההיריון, באופן שהוא תלוי-מינון, גם לאחר תקנון למשקל הלידה לגיל ההיריון ומשתנים אחרים סביב ההיריון והלידה. הקשר הנ”ל תועד גם בתקופת הילדות המוקדמת.

ממצאי המחקר מספקים עדות נוספת לפיה לידה מוקדמת, וככל הנראה לידה בשבוע מוקדם גם בטווח הזמן המוגדר כלידה במועד, הינם גורם סיכון אפשרי להתפתחות עתידית של תנגודת לאינסולין וסוכרת מסוג 2.

JAMA. 2014;311:575-576, 587-596.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה