הנחיות ראשונות מטעם ה-AHA/ASA להפחתת הסיכון לאירועים מוחיים בנשים (Stroke)

איגודי ה-AHA/ASA (American Stroke Association/American Heart Association) פרסמו בכתב העת Stroke הנחיות ראשונות להפחתת הסיכון לאירועים מוחיים, המיועדות באופן ספציפי לנשים.

המומחים מסבירים כי מדובר בפעם הראשונה בה פורסמו הנחיות המתייחסות באופן ספציפי לסיכון לאירועים מוחיים בנשים. ההנחיות ממליצות גם על מדד סיכון לאירועים מוחיים הספציפי לנשים.

המומחים מדווחים כי כל שנה בארצות הברית מאובחנים אירועים מוחיים בהיקף גדול יותר ב-55,000 בנשים, בהשוואה לגברים. אירוע מוחי הוא הגורם החמישי בשכיחותו לתמותה בגברים, אך השלישי בשכיחותו בנשים, ועם הזדקנות האוכלוסייה צפויה עליה במספר החולים.

הכותבים משוכנעים כי גורמי סיכון ספציפיים לאירועים מוחיים הם ייחודיים לנשים, דוגמת היריון, טיפול בגלולות למניעת היריון וטיפול הורמונאלי חליפי. חלק מהמצבים הרפואיים המעלים את הסיכון לאירועים מוחיים הם הרבה יותר נפוצים בנשים, כולל מיגרנה עם אאורה ותרומבוזיס של הוריד המרכזי. לאור זאת, יש להתייחס בהתאם למגדר החולים בעת הערכת הסיכון לאירועים מוחיים

ההנחיות כוללות מידע אודות הסיכון לאירוע מוחי עם היריון, בעיקר במקרים בהם התפתחה רעלת היריון. המומחים כותבים כי רעלת היריון במהלך ההיריון מלווה בהכפלת הסיכון לאירועים מוחיים בשלב מאוחר יותר, גם במקרים בהם לחץ הדם שב לערכים תקינים לאחר הלידה.

לפיכך, חשוב לשאול נשים מבוגרות על הופעת רעלת היריון בעת הערכת הסיכון לאירועים מוחיים, גם אם הסיבוך אירע 30, 40 או 50 שנים קודם לכן. בנשים שפיתחו רעלת היריון תועד סיכון מוגבר לאירועים מוחיים ולכן יש להשלים בדיקות סקירה ללחץ דם וגורמי סיכון לעיתים תכופות יותר, או להתחיל בדיקות סקירה בשלב מוקדם יותר.

אחת ההמלצות החדשות בהנחיות נוגעת לנשים עם היסטוריה של יתר לחץ דם לפני ההיריון, כאשר יש מקום לשקול מתן טיפול באספירין במינון נמוך ו/או תוספי סידן להפחתת הסיכון לרעלת היריון.

ההנחיות ממליצות גם כי בנשים הרות עם לחץ דם גבוה באופן מתון (150-159/100-109 מ”מ כספית) תעלה אפשרות של טיפול בתרופות להפחתת לחץ הדם, בעוד שבאימהות לעתיד עם לחץ דם גבוה באופן חמור (160/110 מ”מ כספית) יש מקום להתחיל טיפול תרופתי.

המלצות אחרות כוללות בדיקות סקירה של נשים ללחץ דם גבוה לפני התחלת טיפול בגלולות למניעת היריון, מאחר והשילוב הנ”ל מעלה את הסיכון לאירועים מוחיים. יש לעודד נשים עם מיגרנות עם אאורה להפסיק לעשן במטרה להימנע מהסיכון המוגבר.

בקצה השני של ספקטרום הגיל, ההנחיות ממליצות להשלים בדיקות סקירה לפרפור פרוזדורים בנשים מעל גיל 75 שנים. מאחר ובנשים בגיל מבוגר סיכון גבוה יותר מגברים לפרפור פרוזדורים, הפרעת קצב העשויה להופיע ללא כל תסמין, חשוב להשלים בדיקות סקירה באופן אגרסיבי יותר בנשים מבוגרות.

למרות שחלק גדול מההמלצות מיושמות כבר היום, ההנחיות החדשות מאגדות את המידע בנושא.

Stroke. Published online February 6, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה