תפקוד קוגניטיבי ומבנה המוח בחולי סוכרת לאחר הפחתה אינטנסיבית של לחץ הדם ורמות השומנים בדם (JAMA Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ממושכת וסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים, איזון אינטנסיבי של לחץ הדם וטיפול בפיבראטים לא הביאו להשפעה מדידה על התפקוד הקוגניטיבי. מהנתונים עולה עוד כי בהשוואה לטיפול סטנדרטי, איזון אינטנסיבי של לחץ הדם לווה בירידה קטנה יותר משמעותית בנפח המוח לאחר 40 חודשים.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 קיים סיכון מוגבר להידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי, ירידה בנפח המוח ועליה בנגעים בחומר הלבן במוח. איזון לא-טוב של לחץ הדם ורמות השומנים בדם הינו גורם סיכון להידרדרות קוגניטיבית על-רקע סוכרת מסוג 2, אך ההשפעה של טיפול אינטנסיבי על התפקוד המוחי ומבנה המוח אינם ידועים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם טיפול אינטנסיבי ליתר לחץ דם וטיפול משולב של סטטינים עם פיבראטים מפחית את הסיכון להידרדרות תפקוד קוגניטיבי ונפח המוח הכולל בחולים עם סוכרת מסוג 2.

המחקר נערך בצפון אמריקה וכלל 2,977 חולים ללא עדות קלינית לליקוי קוגניטיבי או דמנציה בתחילת המחקר, עם ערכי HbA1c נמוכים מ-7.5%. המשתתפים חולקו באקראי ליעד לחץ דם סיסטולי של פחות מ-120 מ”מ כספית, לעומת יעד של פחות מ-140 מ”מ כספית (1,439 חולים) או לטיפול בפיבראטים בהשוואה לפלסבו בחולים עם ערכי LDL נמוכים מ-100 מ”ג לד”ל (1,538 חולים). המשתתפים גויסו בין 1 באוגוסט, 2003, ועד 31 באוקטובר, 2005.

התפקוד הקוגניטיבי נבחן בתחילת המחקר ולאחר 20 ו-40 חודשים. תת-קבוצה של 503 משתתפים עברו הדמיה מוחית בתהודה מגנטית בתחילת המחקר ולאחר 40 חודשים, להערכת השינוי בנפח המוח ומדדים מבניים אחרים.

ריכוז HbA1c הממוצע בתחילת המחקר עמד על 8.3%; גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים ומשך סוכרת מסוג 2 עמד על 10 שנים. לאחר 40 חודשים, לא תועדו הבדלים בתפקוד הקוגניטיבי בין קבוצת המטופלים לאיזון אינטנסיבי של לחץ הדם או בקבוצת המטופלים בפיבראטים. לאחר 40 חודשים נרשמה ירידה גדולה יותר בנפח המוח בקבוצת הטיפול האינטנסיבי לאיזון לחץ הדם, בהשוואה לטיפול סטנדרטי ללחץ דם (הבדל של 4.4 cm3-, p=0.01). טיפול בפיבראטים לא השפיע על נפח המוח, בהשוואה לפלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איזון אינטנסיבי של לחץ הדם וטיפול בפיבראטים בחולי סוכרת מסוג 2 לא השפיע על התפקוד הקוגניטיבי לאחר 40 חודשי מעקב. עם זאת, טיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ הדם לווה בירידה קטנה יותר בנפח המוח.

JAMA Intern Med. Published online February 03, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה