גישה פשוטה מפחיתה שימוש מופרז במרשמים לטיפול אנטיביוטי (JAMA Intern Med)

רופאים המציגים במרפאתם פוסטרים בהם מתחייבים להימנע ממתן לא-הולם של מרשמים לטיפול אנטיביוטי לזיהומים חדים בדרכי הנשימה נוטים לחלק פחות מרשמים מיותרים לטיפול אנטיביוטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת JAMA Internal Medicine.

החוקרים כותבים כי הצבת פוסטרים במרפאה הינה התערבות פשוטה וזולה, בעלת השפעה נרחבת על איכות הטיפול.

במסגרת המחקר נבחנו שיעורי מתן מרשמים לטיפול אנטיביוטי ע”י רופאים שחתמו ופרסמו מכתב בחדר הבדיקות שלהם, בו טענו כי בכוונתם להימנע ממתן לא-הולם של טיפול אנטיביוטי לזיהומים חדים בדרכי הנשימה. החוקרים מדגישים כי ההתערבות משתפת את החולים בתהליכי קבלת החלטות וכי גישה משותפת זו חיונית לשינוי התנהגויות.

המחקר נערך במהלך 12 שבועות בחמש מרפאות קהילתיות בלוס-אנג’לס. במהלך תקופת המחקר אובחנו 954 מבוגרים עם זיהומים נשימתיים חדים: 449 טופלו ע”י רופאים בקבוצת ההתערבות ו-505 חולים טופלו ע”י רופאים שנבחרו באקראי. בשתי הקבוצות הייתה תקופת בסיס ותקופת התערבות.

החוקרים מדווחים על ירידה אבסולוטית של 19.7% בשיעור מתן לא-הולם של טיפול אנטיביוטי לאחר ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (P=0.02). בתחילת המחקר, שיעור מתן המרשמים לטיפול אנטיביוטי היה דומה בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת (43.5% ו-42.8%, בהתאמה). במהלך המחקר, שיעור זה צנח ל-33.7% בקבוצת ההתערבות ועלה ל-52.7% בקבוצת הביקורת.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם ממצאים אחרים בתחום להערכת ההשפעות של מחויבות ציבורית על ההתנהגות.

אעפ”י שחלה ירידה משמעותית בשיעור מתן לא-הולם של מרשמים לטיפול אנטיביוטי בקבוצת ההתערבות, החוקרים מציינים כי השיעור עדיין נותר גבוה, כאשר למעלה משליש מהחולים קיבלו טיפול אנטיביוטי.

לסיכום, הצגת מכתבי התחייבות בגודל פוסטרים במרפאות הפחיתו את השימוש הלא-הולם בתרופות אנטיביוטיות לזיהומים חדים בדרכי הנשימה. ההשפעה של גישה פשוטה וזולה זו דומה בהיקפה להשפעות של גישות יעילות ואינטנסיביות יותר.

JAMA Intern Med. Published online January 27, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה