האם עודף-משקל בפעוטות מנבא השמנת-יתר בגיל ההתבגרות? (N Engl J Med)

בילדים שהיו בעלי עודף משקל בכניסתם לגן בשנת 1998 בארצות הברית, תועדה עליה של למעלה מפי ארבע בסיכויים להשמנת-יתר עד גיל 14 שנים, בהשוואה לאלו שהיו בעלי משקל גוף תקין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 30 בינואר של כתב העת New England Journal of Medicine.

כמחצית מהמקרים של השמנת-יתר שהתפחה בין גיל הגן ועד לכיתה ח’ תוארו ב-14.9% מהילדים שהיו בעלי עודף משקל כאשר נכנסו לגן בשנת 1998. ההיארעות השנתית של השמנת-יתר במהלך הגן בילדים אלו עמדה על 19.7%, בהשוואה ל-2.4% בילדים שהתחילו את הגן במשקל תקין.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר Early Childhood Longitudinal Study, Kindergarten Class of 1998-1999, מאגר נתונים ארצי מייצג עם מידע אודות 7,738 ילדים שנכנסו לגן בשנת 1998 והיו במעקב עד שנת 2007.

החוקרים העריכו את ההיארעות השנתית של השמנת-יתר במהלך תשע השנים לפי מין, מצב סוציו-אקונומי, מוצא/גזע, משקל לידה ומשקל בעת הכניסה לגן. הם התבססו על ערכי הסף של ה-CDC להגדרת השמנת-יתר ועודף-משקל לפי מדד מסת הגוף.

כאשר הילדים נכנסו לגן בגיל ממוצע של 5.6 שנים, 12.4% סבלו מהשמנת-יתר ו-14.9% היו בעלי משקל עודף. עד לכיתה ח’, בגיל ממוצע של 14.1שנים, 20.8% סבלו מהשמנת-יתר ו-17.0% היו בעלי משקל עודף. עם זאת, מרבית המקרים של השמנת-יתר אירעו במהלך הכיתות המוקדמות יותר, וההיארעות השנתית של השמנת-יתר ירדה מ-5.4% במהלך הגן ל-17% בין כיתה ה לכיתה ח.

החוקרים הגדירו היארעות של מקרים בנוכחות מקרים חדשים של השמנת-יתר בילדים שלא סבלו מהשמנת-יתר קודם לכן, בהשוואה לשכיחות, שהוגדרה כשיעור הילדים בכל קבוצת גיל עם השמנת-יתר. הבנת ההיארעות מסייעת בזיהוי הגילאים בהם הילדים מועדים להשמנה ומזהה את הקבוצות בסיכון מוגבר.

בין הגילאים 5-14 שנים, 11.9% מהילדים הפכו לשמנים. החוקרים זיהו מספר הבדלים בין ילדים, כאשר בחנו את המשתנים:

          עד לכיתה ח, 16.8% מהילדים השחורים לא-היספאנים פיתחו השמנת-יתר.

          עד לכיתה ח, 10.1% מהילדים הלבנים לא-היספאנים וילדים ממוצא/גזע אחר פיתחו השמנת-יתר.

          עד לכיתה ח, 14.3% מהילדים ההיספאנים פיתחו השמנת-יתר.

          7.4% מהילדים מ-20% המשפחות העשירות ביותר פיתחו השמנת-יתר, וזהו השיעור הנמוך ביותר לפי מצב סוציו-אקונומי.

          15.4% מהילדים בחמישון סוציו-אקונומי אמצעי פיתחו השמנת-יתר, וזהו השיעור הגבוה ביותר לפי מצב סוציו-אקונומי.

          בילדים עם משקל לידה של למעלה מ-4,000 גרם, בעלי משקל-עודף עד גיל חמש שנים, תועדה עליה של פי 5.1 בסיכון לפתח השמנת-יתר, בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין בגן.

מבין הילדים שהפכו שמנים עד לחטיבת הביניים, מרבית המקרים אירעו בשלב מוקדם בבית הספר היסודי. ממצאים אלו מסייעים להתמקד בשנים הראשונות של הגן וכיתות א-ג, האחראיות למרבית מקרי ההשמנה.

N Engl J Med. 2014;370:403-411

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה