נוגדי חמצון עלולים להעלות את הסיכון לממאירות של הריאות (Sci Transl Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Science Translational Medicine  מדווחים חוקרים כי הצליחו לפתור את התעלומה הנוגעת לשאלה מדוע נוגדי-חמצון דוגמת וויטמין E וביתא-קרוטן מאיצים את הגדילה של גידולי ריאה מוקדמים באוכלוסיות בסיכון גבוה, דוגמת מעשנים, במקום להגן מפני המחלה הממארת. נראה כי נוגדי-דיכאון מאפשרים לתאי סרטן לברוח ממנגנוני ההגנה מפני גידולים של התא עצמו.

מהממצאים עולה כי נטילת נוגדי-חמצון בכמות רבה עשויה להזיק ולהאיץ את הגדילה של כל גידול. החוקרים כותבים כי במידה ויטפלו בחולה עם ממאירות של הריאה, הם לא ימליצו על נטילת נוגדי-חמצון.

במסגרת המחקר, החוקרים נתנו וויטמין E ותרופה גנרית בשם N-Acetylcysteine, שתיהן בעלות פעילות נוגדת-חמצון, לעכברים עם ממאירות ריאתית מוקדמת. מינוני וויטמין E היו דומים לאלו בתוספים; מינוני Acetylcysteine, הניתן למחלת ריאות חסימתית כרונית להפחתת כמות ריר, היו יחסית נמוכים.

בהשוואה לעכברים שלא קיבלו נוגדי-חמצון, נוגדי החמצון הובילו לעליה של פי 2.8 בגידולי ריאה, הובילו לגידולים פולשניים ואלימים יותר, והובילו לתמותה מהירה פי שתיים של העכברים.

כאשר נוגדי החמצון הוספו לתאי סרטן ריאות הומאני בצלוחיות במעבדה, הם גם הובילו להאצת גדילת הגידול.

החוקרים מדווחים כי הרושם הוא כי נוגדי החמצון אכן מפחיתים את הנזק לדנ”א, כצפוי. עם זאת, הנזק הופך לא-משמעותי עד שאינו מזוהה ע”י התא ולכן התא אינו יכול להפעיל את מנגנוני ההגנה מפני ממאירויות, המבוססים על חלבון p53. באופן תקין, חלבון זה מזהה נזקים חמורים לדנ”א, דוגמת נזקים עקב קרינה אולטרה-סגול, והורג את התא לפני שהופך לממאיר. מאחר ותאי הסרטן נשארים מתחת לרדאר של p53, נוגדי החמצון מאפשרים לגידולים לשגשג.

המדענים מדגישים כי התוצאות אינן נוגעות למוצרי מזון דוגמת פירות וירקות, המכילות באופן טבעי נוגדי-חמצון.

החוקרים מציעים לבחון באופן מעמיק חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית הנוטלים Acetylcysteine.

למרות שהחוקרים התמקדו בגידולי ריאה ושני נוגדי-חמצון, מחקרים קודמים הציעו כי נוגדי חמצון עשויים להאיץ את הגדילה של גידולים אחרים וכי לנוגדי-חמצון אחרים השפעה דומה.

ההבנה כיצד נוגדי-חמצון פוגעים במנגנוני ההגנה של התא מפני גידולים ממאירים עשויה להסביר את הממצאים פורצי הדרך משנת 1994, במחקר שהדגים עליה של 18% בהיארעות של סרטן ריאות בכ-29,000 גברים מעשנים, שטופלו בביתא-קרוטן, בהשוואה לאלו שלא נטלו את התוספים. התוצאות היו כה מפתיעות עד שבמאמר מערכת באותו עיתון ניסו לבטל את הממצאים בטענה כי מדובר בממצא אקראי.

Sci Transl Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה