האם נטילת תרופות ממשפחת SSRI במהלך ההיריון מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם ריאתי בתינוק? (BMJ)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה עולה קשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון במהלך ההיריון ובין עליה קטנה, אך מובהקת סטטיסטית, בסיכון ל-PPH (Persistent Pulmonary Hypertension) ביילודים שנחשפו לתרופה בשלבי היריון מתקדמים.

בסקירה שכללה שבעה מחקרים מצאו החוקרים קשר משמעותי בין PPH ובין חשיפה של יילודים לתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) שנטלו האימהות במהלך הטרימסטר השלישי להיריון, גם לאחר שבחנו מספר ערפלנים אפשריים. עם זאת, הסיכון האבסולוטי היה נמוך.

במטרה לבחון את הסיכון ל-PPH ביילודים על-רקע חשיפה לנוגדי-דיכאון במהלך ההיריון, החוקרים ערכו מטה-אנליזה וסקירה סיסטמית, על-בסיס מחקרים שפורסמו במאגרי Embase, Medline, PsycINFO ו-CINAHL עד 30 בדצמבר, 2012. הם כללו בסקירה מחקרים בשפה האנגלית, שדיווחו על PPH של היילוד על-רקע חשיפה לנוגדי-דיכאון. שני סוקרים בלתי-תלויים אספו את הנתונים והעריכו את האיכות של כל מחקר.

מבין למעלה מ-3,000 מאמרים שנסקרו, 738 מאמרים נבחנו לעומק והסקירה כללה בסופו של דבר שבעה מאמרים. כל שבעת המחקרים עלו על סף האיכות שנקבע. הערכת האיכות הייתה אפשרית עבור טיפול בתרופות ממשפחת SSRI.

אעפ”י שחשיפה ל-SSRI בשלב מוקדם במהלך ההיריון לא נקשרה עם סיכון מוגבר ל-PPH ביילוד (יחס סיכויים של 1.23, P=0.58), חשיפה בשלבי היריון מתקדמים לוותה בסיכון מוגבר לסיבוך זה (יחס סיכויים של 2.50, P=0.005). ההשפעות לא היו משמעותיות עם אף אחד מהערפלנים שנבחנו, כולל מבנה המחקר, מומים מולדים ואספירציה של מקוניום. החוקרים לא הצליחו לבחון את ההשפעה של ניתוח קיסרי, מדד מסת הגוף או לידה מוקדמת.

ההבדל האבסולוטי בסיכון להתפתחות PPH של היילוד לאחר חשיפה ל-SSRI בשלבי היריון מתקדמים עמד על 2.9-3.5 ל-1,000 תינוקות; לפיכך, לכל 286-351 נשים בהיריון מתקדם, הנוטלות טיפול ב-SSRI, צפוי מקרה אחד נוסף של PPH של היילוד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון ל-PPH של היילוד מוגבר ביילודים שנחשפו ל-SSRI בשלבי היריון מתקדמים, ללא תלות במשתנים אימהיים אחרים. לא זוהה קשר משמעותי עם חשיפה ל-SSRI בשלבי היריון מתקדמים. למרות שהקשר הסטטיסטי היה מובהק, הסיכון האבסולוטי ל-PPH של היילוד נותר נמוך גם עם חשיפה מאוחרת לתרופות ממשפחת SSRI.

BMJ 2014; 348

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה