גירוי של דרכי הנשימה העליונות לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה (N Engl J Med)

ממחקר עוקבה חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine, עולה כי גירוי של דרכי הנשימה העליונות הביא לשיפור משמעותי במדדים אובייקטיביים וסובייקטיביים לחומרת דום נשימה חסימתי בשינה.

לדברי החוקרים, דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכונים רפואיים רבים. למרות ש-CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) עשוי להפחית סיכונים אלו, התועלת נפגעת בשל היענות לא-מלאה לטיפול. במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את הבטיחות והתועלת של גירוי של דרכי האוויר העליונות לאחר 12 חודשים, בטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה.

החוקרים ערכו מחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, במהלכו הושתל באופן כירורגי התקן לגירוי דרכי האוויר העליונות בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, שהתקשו בטיפול ב-CPAP או עם היענות ירודה לטיפול זה.

התוצאים העיקריים של המחקר כללו את מדד AHI (Apnea-Hypopnea Index, מספר אירועי אפניאה או היפופניאה בכל שעה, כאשר 15 ומעלה מעידים על דרגה בינונית-עד-חמורה) ומדד ODI (Oxygen Desaturation Index, מספר הפעמים בשעה בה רמות החמצן בדם ירדו ב-4 נקודות אחוז ומעלה מערכי הבסיס). תוצאים משניים כללו את מדד Epworth Sleepiness Scale, מדד FOSQ (Functional Outcomes of Sleep Questionnaire) ואחוז זמן שינה עם ריוויון חמצן נמוך מ-90%. החוקרים גם השלימו מחקר אקראי ומבוקר להערכת השפעות הפסקת טיפול בחולים עם תגובה לטיפול.

מדגם המחקר כלל 126 משתתפים נכללו במחקר. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 54.5 שנים, עם מדד מסת גוף ממוצע של 28.4. חציון מדד AHI לאחר 12 חודשים ירד ב-68%, מ-29.3 אירועים לשעה ל-9.0 אירועים לשעה (p<0.001); מדד ODI ירד ב-70% מ-25.4 אירועים בשעה ל-7.4 אירועים בשעה (p<0.001).

תוצאים משניים הדגימו ירידה בהשפעות דום נשימה ושיפור איכות החיים. בשלב האקראי של המחקר, לא זוהו הבדלים משמעותיים בממוצעי מדדי AHI בהשוואה לשלב הלא-אקראי של המחקר עם 23 משתתפים בקבוצת טיפול אחזקה (8.9 ו-7.2 אירועים בשעה, בהתאמה); מדד AHI היה גבוה יותר משמעותית ב-23 המשתתפים שהפסיקו את הטיפול (25.8 לעומת 7.6 אירועים בשעה, p<0.001), עם דפוס דומה של מדדי ODI. שיעור תופעות הלוואי החמורות על-רקע הפרוצדורה היה נמוך מ-2%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר הלא-מבוקר הנוכחי עולה שיפור משמעותי במדדי חומרת דום נשימה חסימתי בשינה עם גירוי דרכי האוויר העליונות.

N Engl J Med 2014; 370:139-149

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה