הגדלת צריכת קפאין עשויה להפחית את הסיכון לפרפור פרוזדורים (Can J Cardiol)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה עולה כי צריכת קפאין שמקורו בקפה ומשקאות ומוצרי מזון אחרים עשויה לספק הגנה מפני פרפור פרוזדורים.

מתוצאות מחקרים שלקחו בחשבון ערפלנים שונים, הסיכון לפרפור פרוזדורים היה נמוך יותר עם צריכת מינונים נמוכים של קפאין (סיכון יחסי של 0.89) ומינונים גבוהים של קפאין (סיכון יחסי של 0.84). בהערכת קשר מנה-תגובה, הסיכון להופעת פרפור פרוזדורים היה נמוך ב-6% לכל עליה של 300 מ”ג ליום בצריכת קפאין (סיכון יחסי של 0.94).

החוקרים כותבים כי לא סביר כי צריכת קפאין שגרתית תביא לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים, ואף עשויה לספק הגנה מתונה מפני פרפור פרוזדורים. עם זאת, הם מזהירים כי יש היסטוריה של מחקרי עוקבה גדולים מטעים בספרות הקרדיווסקולארית, כולל דיווחים שבסופו של דבר הופרכו על השפעה מגנה של אסטרוגנים, וויטמין E, וויטמין C ואחרים.

הסקירה הנוכחית כללה שישה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים, עם סך כולל של כ-228,000 משתתפים. שלושה מחקרים נערכו בארצות הברית, שניים בשבדיה ואחד בדנמרק צריכת קפאין נקבעה על-בסיס צריכת קפה יומית בשלושה מחקרים ועל-בסיס צריכת קפה, תה, קולה, שוקו או שוקולד בשלושה מחקרים אחרים.

כמות הקפאין בכוס קפה השתנתה לפי האזור הגיאוגרפי: 140 מ”ג בבריטניה וצפון אירופה, 50 מ”ג בצפון אירופה ו-85 מ”ג בארצות הברית. צריכת קפאין נמוכה הוגדרה כצריכה של פחות מ-500 מ”ג ליום וצריכה גבוה הוגדרה עם צריכה מעבר לסף זה.

במהלך מעקב ממוצע שנע בין 4-25.2 שנים בין המחקרים השונים, 1.9% מהמשתתפים פיתחו או אובחנו פרפור פרוזדורים (רק בארבעה מחקרים שללו החוקרים נוכחות הפרעת הקצב בתחילת המחקר).

מהנתונים עלה כי אין קשר מובהק בין צריכת קפאין ובין פרפור פרוזדורים (סיכון יחסי של 0.90), אם כי הקשר ההפוך הפך משמעותי בהערכת מחקרים עם הטיה מינימאלית (תקנון נרחב יותר לערפלנים אפשריים).

למרות שלא ניתן לבסס קשר סיבה ותוצאה, החוקרים משערים כי קפאין עשוי להגן מפני פרפור פרוזדורים הודות להשפעות האנטי-פיברוטיות שלו.

החוקרים קוראים לאשר את הממצאים במחקר קליני אקראי. אולם, לאור המעקב הארוך וגודל המדגם הגדול הנדרש לזיהוי השפעה מועילה של צריכת קפאין, קשה מאוד לערוך מחקר אקראי מבוקר-פלסבו מסוג זה.

Can J Cardiol 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה