האם כושר אירובי בגיל צעיר מפחית את הסיכון לאוטם לבבי בגיל מבוגר? (Eur Heart J)

כושר אירובי בסוף גיל ההתבגרות מלווה בירידה משמעותית בסיכון לאוטם לבבי בגיל מבוגר יותר, כך מדווחים חוקרים משבדיה במאמר חדש, שפורסם בכתב העת European Heart Journal. עליה של כל סטיית תקן בנטל האירובי לוותה בירידה של כ-20% בסיכון לאוטם לבבי.

החוקרים כותבים כי כושר אירובי אינו זהה לפעילות גופנית. כושר גופני משקף למעשה את משך הזמן בו אדם יכול לרוץ על הליכון לפני שנופל. מדובר במשך הזמן והקצב בו ניתן לרוץ ונקבע ע”י גורמים גנטיים לכן במחקר הנוכחי הם העריכו את הכושר הגופני, המיוחס לגנים של הנבדקים. חלק גדול מהשונות בכושר הגופני נובע משינויים גנטיים.

מדגם המחקר כלל כ-740,000 גברים שבדיים מעל גיל 18 שנים, שהתגייסו לשירות צבאי בין השנים 1969 ועד 1984. כל המשתתפים עברו בדיקות להערכת הכושר האירובי באמצעות אופניים חשמליות, עם עליה בתנגודת עד לנקודת העייפות.

לאחר מעקב ממוצע של 34 שנים, 11,526 גברים אובחנו עם אוטם לבבי. לאחר תקנון לגיל, מדד מסת גוף, לחץ דם וגורמים סוציו-אקונומיים, בין יתר המשתנים, כל עליה של סטיית תקן אחת בנטל העבודה המקסימאלי, ששימש כסמן לכושר גופני, לוותה בירידה של 18% בסיכון לאוטם לבבי. בהשוואה לגברים בחמישון העליון, באלו בכושר האירובי הנמוך ביותר תועדה עליה של למעלה מכפליים בסיכון לאוטם לבבי. החוקרים לא זיהו קשר בין מדדי כוח השרירים בתחילת המחקר ובין הסיכון לאוטם לבבי מאוחר יותר.

החוקרים מוסיפים כי הקשר בין כושר גופני ובין הסיכון למחלות לב תואר בכל קטגוריות מדדי מסת הגוף עם זאת, בגברים שמנים ובעלי עודף משקל שהיו בכושר גופני, עדיין תועד סיכון גבוה יותר לאוטם לבבי, בהשוואה לגברים רזים או גברים בעלי משקל תקין, שאינם בכושר גופני.

יש להתייחס לממצאים בזהירות, מאחר ולא ידוע מהן ההשפעות הישירות של כושר גופני על התוצאות בטווח הארוך, בהשוואה לגנים העשויים לתרום לכושר הגופני ולסיכון נמוך יותר לאוטם לבבי בבגרות.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה