עדות נוספת לפרדוקס ההשמנה בחולים עם דה-קומפנסציה של אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol.)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות בקשר בין מדד מסת גוף גבוה יותר (BMI או Body Mass Index) ובין ירידה בשיעורי התמותה בקבוצות חולים מסוימים עם החמרה חדה באי-ספיקת לב.

אוכלוסיית המחקר כללה כ-6,100 חולים עם דה-קומפנסציה חדה של אי-ספיקת לב מ-12 מדגמים פרוספקטיביים, תצפיתיים, בארבע יבשות. החולים סווגו לפי הנחיות ארגון הבריאות העולמי כבעלי משקל תקין (מדד מסת גוף של 18.5-25 ק”ג למטר בריבוע), עודף-משקל (25-30 ק”ג למטר בריבוע) או השמנת-יתר (30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה). חולים עם BMI נמוך מ-18.5 ק”ג למטר בריבוע לא נכללו במחקר.

בסיכומו של דבר, הנתונים מעידים על קשר בין מדד מסת גוף גבוה יותר ובין שיעורי תמותה נמוכים יותר לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת (ירידה של 11% לאחר 30 ימים וירידה של 9% לאחר שנה אחת לכל 5 ק”ג למטר בריבוע, p<0.05), לאחר תקנון לסיכון הקליני.

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי ההשפעה המגנה הייתה מוגבלת למטופלים מבוגרים יותר (מעל 75 שנים, יחס סיכון של 0.82), בחולים עם ירידה בתפקוד הלבבי (מקטע פליטה נמוך מ-50%, יחס סיכון של 0.85, p<0.001), בחולים ללא-סוכרת (יחס סיכון של 0.86, p<0.001) ובחולים עם אי-ספיקת לב חדשה (יחס סיכון של 0.89, p=0.004).

מומחים בתחום כותבים כי זיהוי קבוצות ספציפיות בהן הפרדוקס חשוב במיוחד הוא חשוב מאוד לדיון בנושא פרדוקס ההשמנה. פרדוקס ההשמנה נוגע לדיווחים על השפעה מגנה של מדדי מסת גוף גבוהים יותר מפני אירועים קרדיווסקולאריים, כולל אי-ספיקת לב. פרדוקס זה הוביל למחלוקת בנוגע להשפעות של השמנת-יתר לאחר ביסוס מחלות לב וכלי דם.

ההסבר לקשר בין השמנה ובין ההישרדות בחולים אלו הוא השערתי ואכן, השמנת-יתר בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד משקפת יותר מסת שריר רזה ושיפור בכוח וביכולת הגופנית. אחת ההשלכות הקליניות האפשריות של ממצאים אלו נוגעת לאפשרות לזהות מטופלים עם מדדי BMI נמוכים יותר עם דה-קומפנסציה חדה של אי-ספיקת לב להתערבות תזונתית. בעוד שתצפיות אלו אינן תומכות בעליה במשקל בכדי לספק הגנה לחולים עם אי-ספיקת לב מוכחת, נראה כי מדדי מסת גוף נמוכים יותר בחולים עם דה-קומפנסציה חדה של אי-ספיקת לב מזהים חולים בסיכון גבוה יותר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לזהות גישות טיפוליות פרטניות והתאמת הטיפול לאי-ספיקת לב לפי משקל הגוף/מאזן האנרגיה.

J Am Coll Cardiol. 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה