סקירה חדשה קובעת כי חסר וויטמין D הינו סמן למצב בריאותי ירוד אך אין הוכחת לתועלת מתן תוספי וויטמין D (מתוך Lancet Diab Endocrinol.)

 

ריכוז נמוך של 25-Hydroxyvitamin D נובע ככל הנראה מהפרעה במצב הבריאותי ולא גורם למחלה, כך קובעים חוקרים שערכו סקירה מקיפה של מחקרים תצפיתיים ומחקרים קליניים אקראיים להערכת הקשר בין רמות וויטמין D ובין המצב הבריאותי, שפורסמה בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology.

הסקירה החדשה כללה 290 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים של מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, ומצאה קשר בינוני-עד-משמעותי בין ריכוז נמוך של 25(OH)D ובין סיכון גבוה יותר למצבים הנעים בין מחלות לב וכלי דם ועד מחלות זיהומיות, הפרעות במטבוליזם סוכר והפרעות במצב הרוח.

בנוסף, החוקרים לא מצאו השפעה על היארעות המחלות כתוצאה ממתן תוספי וויטמין D, כך לפי סקירה שכללה 172 מחקרים אקראיים, כולל 34 מחקרים התערבותיים שכללו מתן תוספי וויטמין D לחולים עם ריכוז 25(OH)D נמוך. מהנתונים הללו עולה כי רמות נמוכות של 25(OH)D מהוות סמן למצב בריאותי ירוד.

במחקרים ההתערבותיים, שכללו 2,805 משתתפים, נכללו מטופלים עם ריכוז 25(OH)D בסיסי נמוך מ-50 ננומול לליטר. תוספי וויטמין D במינון 50 מיקרוגרם ליום לא הביאו לשיפור משמעותי במצב הבריאותי.

החוקרים משערים כי מנגנון מרכזי המוביל לריכוזי 25(OH)D נמוכים יותר במצבי תחלואה הינו מצב דלקתי על-רקע המחלה. תהליכים דלקתיים והמהלך הקליני עשויים להביא להפחתת רמות 25(OH)D, ממצא העשוי להסביר מדוע רמות נמוכות של וויטמין D מדווחות במגוון כה רחב של מחלות.

החוקרים ערכו גם מטה-אנליזה של 16 מחקרים שהתמקדה בהשפעות של תוספי וויטמין D על ערכי HbA1c. למרות שמחקרים תצפיתיים הדגימו קשר בין סוכרת מסוג 2 ובין רמות נמוכות של וויטמין D, תוספי הוויטמין לא השפיעו על ערכי HbA1c.

מהנתונים עולה עוד קשר בין ריכוז 25(OH)D גבוה ובין השפעה מגנה מפני ממאירות של המעי הגס והרקטום, אך ללא מחלות ממאירות אחרות. עם זאת, שני מחקרים התערבותיים גדולים לא הדגימו הפחתת סיכון לאף אחד מהגידולים הממאירים, כולל ממאירות של המעי הגס והרקטום, בעקבות תוספי וויטמין D.

אחד יוצאי הדופן תועד בקשישים (בעיקר נשים), בהם זוהתה ירידה קלה בשיעורי התמותה מכל-סיבה עם תוספי וויטמין D במינון של 20 מיקרוגרם ליום. עם זאת, החוקרים משערים כי השיפור עשוי לנבוע מחסר בוויטמין D, שאינו נובע ישירות מהמחלה עצמה, אלא משינוי אורחות חיים בעקבות המחלה, דוגמת חוסר ניידות, מגבלות על חשיפה לשמש, או שינויים תזונתיים עקב הטיפול.

בקשישים, תיקון חסר וויטמין D עקב גיל מתקדם ושינויי  אורחות חיים עשוי להסביר מדוע תוספים במינון נמוך הביאו לשיפור קטן בהישרדות.

החוקרים מדווחים כי תובנות נוספות חשובות עלו מחמישה מחקרים הנערכים בימים אלו. מחקרים אלו כללו בין 2,150 ועד 20,000 חולים בגילאי 50 שנים ומעלה, ובוחנים את ההשפעות של תוספי וויטמין D במינון 40-80 מיקרוגרם ליום על הסיכון למחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, זיהומים, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ושברים. הממצאים הראשונים אינם צפויים לפני שנת 2017, אך מחקרים אלו עשויים לבחון את ההשערה של החוקרים.

Lancet Diab Endocrinol. Published online December 6, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה