לחץ הדם, רמות כולסטרול וערכי סוכר בדם אחראיים לסיכון למחלת לב כלילית בשמנים (Lancet)

ערכי לחץ דם, רמות כולסטרול בדם וריכוז הסוכר בדם יחדיו אחראיים לכמחצית מהעלייה בסיכון למחלת לב כלילית בקרב מטופלים עם מדדי מסת גוף גבוהים, כך עולה מסקירה של 97 מחקרים בינלאומיים. שלושת גורמי הסיכון הללו אחראיים לכ-75% מהעלייה בסיכון לאירועים מוחיים במטופלים עם עודף-משקל והשמנת-יתר. מבין שלושת גורמי הסיכון הללו, לחץ דם גבוה הוא החשוב ביותר, לאחריו ערכי סוכר ורמות כולסטרול בדם.

ממצאי מחקר Global Burden of Metabolic Risk Factors for Chronic Diseases Collaboration פורסמו במהדורת 22 בנובמבר של כתב העת Lancet.

החוקרים כותבים כי התערבויות להפחתת לחץ דם גבוה, ערכי כולסטרול ורמות הסוכר בדם עשויות להביא לירידה משמעותית בהשפעות של מדדי מסת גוף גבוהים על מחלות לב וכלי דם. הם מוסיפים כי יש לשמור על משקל גוף אופטימאלי בכדי ליהנות מכלל היתרונות של איזון גורמי הסיכון.

לאור העליה הנוכחית במדדי מסת הגוף ברחבי העולם והקשר הידוע בין מדדי מסת גוף גבוהים ומחלות לב וכלי דם, החוקרים ביקשו להעריך את ההשלכות של גורמי סיכון מטבוליים ומדדי מסת גוף גבוהים. הם זיהו 97 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שיחד כללו 1.8 מיליון משתתפים ברחבי העולם, בין השנים 1948-2005, כולם בגילאי 18 שנים ומעלה, עם מדדי מסת גוף של 20 ק”ג למטר בריבוע ומעלה וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר, כמו גם נתונים זמינים אודות שלושת גורמי הסיכון, ערפלנים אפשריים (כולל גיל, מין והרגלי עישון), והתוצא העיקרי היה הופעה ראשונה של מחלת לב כלילית או אירוע מוחי פטאלי ו/או לא-פטאלי.

במהלך חציון מעקב של 13.3 שנים תועדו כ-57,000 אירועים של מחלת לב כלילית וכ-31,000 אירועים מוחיים. לאחר תקנון לערפלנים, כל עליה של 5 ק”ג למטר בריבוע במדדי מסת הגוף לוותה ביחס סיכון של 1.27 למחלת לב כלילית ויחס סיכון של 1.18 לאירועים מוחיים.

לאחר תקנון לערכי לחץ הדם, רמות כולסטרול וערכי סוכר בדם, יחסי הסיכון עמדו על 1.15 למחלת לב כלילית ו-1.04 לאירועים מוחיים, עדות לכך שבקרב חולים עם מדדי מסת גוף גבוהים, 46% מהעלייה בסיכון למחלת לב כלילית ו-76% מהעלייה בסיכון לאירועים מוחיים מתווכת ע”י שלושת גורמי סיכון אלו. לחץ הדם היה אחראי ל-31% מהעלייה בסיכון למחלת לב כלילית ול-65% מהעלייה בסיכון לאירועים מוחיים.

ההשפעה של שלושת גורמי סיכון אלו על מחלות לב וכלי דם הייתה גדולה יותר בקבוצת המטופלים עם עודף-משקל (מדדי מסת גוף של 25-30 ק”ג למטר בריבוע) בהשוואה למטופלים עם השמנת-יתר (מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה).

בקרב שמנים, לחץ דם, כולסטרול וערכי סוכר בדם היו אחראיים ל-44% מהעלייה בסיכון למחלת לב כלילית ול-69% מהעלייה בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה למשתתפים בעלי משקל גוף תקין (מדד מסת גוף של 20-25 ק”ג למטר בריבוע). עם זאת, בקרב אלו עם עודף-משקל, שלושת גורמי הסיכון הללו היו אחראיים ל-50% מהעלייה בסיכון למחלת לב כלילית ול-98% מהעלייה בסיכון לאירועים מוחיים.

מומחים בתחום קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע מהו הטיפול המתאים ובאיזה מועד מומלץ לטפל בחולים אלו וכן לבחון מהם הגורמים האחראיים התורמים לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

Lancet 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה