ניתוח בריאטרי מול דיאטה ושינוי סגנון חיים : שניהם יעילים, אך ניתוח יותר (Obesity Week)

 

מתוצאות מחקר חדש בו נבחנו התוצאות לאחר שנה אחת בנבדקים שמנים שהקפידו על תכנית רפואית לירידה במשקל, בהשוואה לאחרים שעברו ניתוח בריאטרי, נמצא כי בשתי הקבוצות חלה ירידה במשקל ושיפור ברמות HDL וסמנים אחרים להשמנת-יתר, אך השיפור היה גדול יותר בחולים שעברו התערבות ניתוחית.

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של הרשומות הרפואיות של כל המבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, עם מדד מסת גוף של לפחות 30 ק”ג למטר בריבוע, שלקחו חלק בתכנית מסודרת לירידה במשקל במסגרת מרפאת חוץ או עברו ניתוח מעקף קיבה בתקופה שבין ינואר 2002 ועד דצמבר 2011, עם נתונים זמינים במהלך שנה אחת.

התכנית הרפואית כללה דיאטה דלת-קלוריות עם תחליפי ארוחות (שייקים וחטיפים), בשילוב תכנית אינטנסיבית לשינוי התנהגותי, עם מפגשים על-בסיס שבועי שנועדו להדריך כישורי אורח חיים. המשתתפים אכלו תחליפי ארוחות למשך כ-12 שבועות ולאחר מכן עברו לתזונה בריאה ונורמאלית עתירת פירות וירקות.

מדגם המחקר כלל 2,054 משתתפים שלקחו חלק בתכנית הרפואית ו-557 שעברו ניתוח מעקף קיבה; למעלה מ-90% מהמשתתפים היו לבנים. בהשוואה למטופלים שעברו ניתוח, אלו שלקחו חלק בתכנית הרפואית היו מעט יותר מבוגרים, עם גיל ממוצע של 49 לעומת 45.6 שנים, ועם ערכי BMI מעט נמוכים יותר (43.1 לעומת 46.5).

החוקרים הצליחו לאסוף נתונים במהלך שנה אחת רק אודות 520 משתתפים שלקחו חלק בתכנית הרפואית ו-379 מאלו שעברו ניתוח בריאטרי. מתחילת המחקר ועד לאחר שישה חודשים, השינוי במשקל בשתי הקבוצות נע במישורים מקבילים: המשקל הממוצע ירד מ-125.5 ק”ג ל-109 ק”ג במשתתפים בקבוצת הטיפול השמרני לעומת ירידה מ-130 ק”ג ל-107 ק”ג בקבוצת הטיפול הניתוחי.

עם זאת, בתקופה שלאחר שישה חודשים ועד שנה, למרות שהמשקל הממוצע בקרב משתתפים שעברו ניתוח המשיך לרדת , המשקל הממוצע של המשתתפים בקבוצת הטיפול השמרני נותר פחות או יותר יציב.

לכן, מתחילת המחקר ועד לאחר שנה אחת, למרות שבשתי הקבוצות נרשמה ירידה משמעותית במשקל, בסיכומו של דבר, הירידה הייתה גדולה יותר באלו שעברו התערבות ניתוחית, עם ירידה ממוצעת של 19.7% ממשקל הגוף ההתחלתי עם טיפול שמרני וירידה של 34.4% בקבוצת הטיפול הניתוחי.

כמו כן, לאחר שנה אחת, נרשם שיפור משמעותי בלחץ הדם הסיסטולי בשתי הקבוצות; בקבוצת הטיפול השמרני נרשמה ירידה של 28.1% ברמות טריגליצרידים ועליה של 5% ברמות HDL. בקבוצת הטיפול הניתוחי נרשמה ירידה של 45.6% בערכי טריגליצרידים, עליה של 18.9% בערכי HDL, ירידה של 25.4% בערכי סוכר בדם בצום וירידה של 17.4% בערכי LDL. לא חל שינוי משמעותי בערכי HbA1c.

Obesity Week 2013: The Obesity Society Annual Scientific Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה