רמות נמוכות של וויטמין D מנבאות תמותה בנשאי HIV (מתוך כנס ה-European AIDS Conference)

בקרב נשאי HIV קיים קשר בין רמות 25-Hydroxyvitamin D ובין הסיכון לתמותה, אך לא זוהה קשר עם אירועים חריגים אחרים, כך מדווחים חוקרים בהלך כנס ה-European AIDS Conference.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הערך הפרוגנוסטי של חסר וויטמין D בטווח הקצר ובטווח הארוך לאירועים מגדירים AIDS ואירועים שאינם מגדירים את התסמונת וכן את הקשר עם שיעורי התמותה ולבחון את הקשר בין חסר וויטמין D ובין סמני דלקת.

החוקרים ערכו את המחקר במדגם EuroSIDA לכל אחד מתוצאי אירועי AIDS (50 זוגות), אירועים שאינם מגדירים AIDS (63 זוגות) ותמותה (42 זוגות). הביקורות תאמו למקרים בגיל, מין, אזור מגורים, ספירת CD4 ורמות HIV RNA בתחילת המחקר ובתאריכי הדגימות האחרונות.

החוקרים בחנו את רמות וויטמין D וסמני דלקת בתחילת המחקר, בזמן אירוע, ובאמצע המעקב, במידה והיו נתונים זמינים. הזמן מהדגימה הראשונה לאחרונה עמד בממוצע על 44.6 חודשים.

מבין 50 מקרי תמותה, 88% היו עקב מצבים כרוניים ו-12% עקב אירועים פתאומיים, דוגמת התקף לב, אירוע מוחי, מעשה התאבדות, תסחיף ריאתי, דימום מהקיבה או מוות אלים.

למרות שלא זוהה קשר בין הסיכויים לתמותה ובין רמות וויטמין D, נרשמה ירידה משמעותית של 46% בסיכויים לרמה גבוהה כפליים ברמות 25-Hydroxyvitamin D. החוקרים לא זיהו קשר עם המדידה הראשונית, המדידה האחרונה, או אחוז השינוי השנתי ברמת וויטמין D על אירועים מגדירי AIDS ואירועים שאינם מגדירים את התסמונת.

רמות וויטמין D היו נמוכות יותר במקרים של תמותה, בהשוואה לביקורות, אך רק בדגימה האחרונה, בעוד שרמות Interleukin-6 היו גבוהות יותר בקבוצת המקרים, בהשוואה לביקורות.

בדומה, מדדי CRP היו גבוהים יותר בקבוצת המקרים, בהשוואה לביקורות בדגימה האחרונה באירועים מגדירי AIDS ובמקרי תמותה, כמו כן, ערכים אלו היו גבוהים יותר בתחילת המחקר באלו שעתידים היו למות. רמות CD14 היו גבוהות יותר בקבוצת המקרים ובקבוצת הביקורות במקרים מגדירי AIDS ובמקרי תמותה.

אחוז השינוי ברמות סמני דלקת וספירת תאי CD4 שיקפו את מצב וויטמין D. במידה והחולים סבלו מחסר חמור של וויטמין D (מתחת ל-10 ננוגרם למ”ל), נרשמה עליה של 4.66% ברמות High-Sensitivity IL-6 בכל שנה ועליה של 8.35% בכל שנה לאחר תקנון למספר ערפלנים, כולל עונת השנה, מין, גיל ואזור מגורים. החוקרים לא זיהו שינוי בסמנים אלו במקרים בהם רמות וויטמין D היו תקינות או שתועד חסר מתון בלבד.

מהנתונים עולה כי נרשמה עליה ברמות CD14 Soluble ללא תלות ברמות וויטמין D. ספירת תאי CD4 עלתה ב-7.00% לשנה באלו עם חסר וויטמין D וב-11.14% לשנה באלו ללא חסר וויטמין D, אך ללא כל עליה באלו עם חסר חמור.

מתוך כנס ה-European AIDS Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה