אספירציה של קריש ב-NSTEMI אינה מובילה לשיפור בתוצאות (TCT 2013)

ע”פ מחקר שהוצג ב-TCT ביצוע של אספירציה של קריש בעורק כלילי בעת ביצוע התערבות קורונרית מילעורית (PCI) במטופלים עם אוטם שריר הלב ללא עליית מקטע ST (ובקיצור NSTEMI) , לא שיפר את התוצאות שנמדדו במחקר.

מידת החסימה המיקרווסקולרית לאחר 1-4 ימים ממועד הפרוצדורה, מה שהיווה את יעד המחקר המרכזי, לא הייתה שונה באופן מובהק בין מטופלים שבוצעה אצלם הסרה של הקריש באמצעות אספירציה, בהשוואה לאלה שלא עברו הפרוצדורה ( 1.95% לעומת 1.4% , p=0.17).

למרות שהמחקר לא מדד יעדי קצה קליניים, לא היה הבדל בשיעורי תמותה, אוטם חוזר, צורך ברה-וסקולירזציה בעורק המטרה, או התפתחות אי ספיקת לב חדשה לאורך 6 חודשי מעקב. (7.3% בקבוצת הסרת הקריש לעומת 10.1% ב-PCI סטנדרטי, סיכון יחסי של 0.72, אך ללא מובהקות בטווח בר סמך של בין 0.37-1.41 ).

החוקרים טוענים כי על פי המימצאים נראה ששימוש בטיפול נוגד טסיות עכשווי, אם באמצעות חסימת רצפטור גליקופרוטאין או אנטגונסטים אחרים ל-ADP , מאפשר ביצוע הפרוצדורה באופן בטוח, ולכן אין סיכון רב באמבוליזציה דיסטלית ולכן, הסרה של הקריש אינה מוסיפה למעשה דבר.  מאידך, הפרוצדורה של ה-PCI הופכת להיות הרבה פחות מסובכת.

המחברים מציינים כי גם ההנחיות האירופאיות וגם האמריקאיות נותנות לאספירציה של קריש דם דרגת IIa עם איכות עובדתית B עבור מטופלים עם STEMI, בהתבסס בעיקר על תוצאות מחקר ה-TAPAS שהראה שהסרת קריש במהלך PCI משפרת רפרפיוסיה ומפחיתה תמותה במהלך 30 יום , ושנה לאחר הפרוצדורה. באשר ל-NSTEMI ההנחיות האירופאיות מציינות שניתן לשקול הסרת קריש למרות שאין מחקרים שבחנו זאת באוכלוסיה זו.

מחקר זה, הנקרא TATORT-NSTEMI נועד לספק את המידע החסר הנ”ל, והוא בוצע ב-7 מרכזים גרמניים וכלל 440 מטופלים אשר חוו סימפטומים איסכמיים שנמשכו יותר מ-20 דקות, ואשר התרחשו במהלך 72 השעות לפני ביצוע הרנדומיזציה, ורמות טרופונין T או I מעל האחוזון ה-99, וכן נגע מזוהה המכיל לפחות תרומבוס וודאי קטן.

בקבוצה שעברה הסרת הקריש, שיעור האספירציה היה 74% . שיעור ה-PCI הראשוני היה גבוה יותר בקבוצת ה-PCI הסטנדרטי (61% לעומת 45%).

למרות זאת, שיעור המטופלים עם חסימה מיקרווסקולרית, כפי שנמדדה ב-MRI קרדיאלי בין הימים 1-4 לאחר הפרוצדורה , היה דומה בשתי הקבוצות: 30.8% לעומת 29.2% , p=0.74.

מידת החסימה גם לא הייתה שונה, והעדר התועלת של האספירציה היה עקבי לאורך תתי קבוצות שונות.

שיעור המטופלים עם זרימת TIMI 3 לאחר ה-PCI הייתה 85% בשתי הקבוצות, וכן לא היה גם הבדל ביעדי קצה משניים נוספים לרבות דרגת הסמקה של שריר הלב, גודל האוטם, תפקוד שריר הלב וגודל אוטם אנזימטי.

בדיון שהתפתח בעקבות הצגת המחקר נשמעו דעות לפיהם ייתכן שמיכשור מתקדם יותר לביצוע אספירציה עשוי יהיה להביא לתוצאות אחרות ושייתכן שיש עדיין מקום במקרים מסויימים לעשות שימוש באסטרטגיה טיפולית זו בקבוצה זו של חולי NSTEMI .

 Transcatheter Cardiovascular Therapeutics , Source reference: Thiele H, et al “TATORT-NSTEMI: a prospective, randomized trial of thrombus aspiration in thrombus-containing culprit lesions in non-ST-segment elevation myocardial infarction” TCT 2013.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה