איגוד ה-ASCO ממליץ על הפסקת מספר בדיקות ופרוצדורות במסגרת הטיפול האונקולוגי (J Clin Oncol.)

איגוד ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology) פרסם רשימה נוספת של פעולות אונקולוגיות שיש להפסיק מאחר ואינן זוכות לתמיכת עדויות או שהן מיותרות. מדובר ברשימת המלצות מטעם ASCO שהינה חלק מקמפיין Choosing Wisely, יוזמה של ה-ABIM (American Board of Internal Medicine) שנועדה להפחית את ההוצאות הרפואיות המיותרות.

הרשימה הנוכחית נוגעת למגוון נושאים: השימוש בתרופות נוגדות-בחילה, כימותרפיה במקרים של סרטן שד גרורתי, בדיקות הדמיה מתקדמות למעקב אחר מחלות, בדיקת PSA (Prostate Specific Antigen) לבדיקת סרטן ערמונית וטיפולים מכוונים. רשימה זו מתפרסמת לאחר רשימה קודמת שפורסמה בשנת 2012 והתקבלה היטב בקרב אונקולוגים, ובאופן זה הובילה להפחתת בדיקות או התערבויות מיותרות.

כ-700 חברי ASCO נשאלו מה היו מוספים לרשימה והתקבלו 115 הצעות. צוות משימה בחר 11 הצעות סופיות ו-140 אונקולוגים הצביעו על חמש ההמלצות המובילות. מדובר ברשימה המורכבת מהצעות, העשויות לסייע בביסוס הדיון בין הרופאים והמטופלים, שבסופו של דבר יקבלו את ההחלטה. הרשימה לא נועדה לשמש כחקיקה אותה יש להעביר לאנשי הצוות הרפואי.

הצעה 1: שימוש הולם בנוגדי-בחילות לחולים תחת טיפול כימותרפי יתבסס על הסיכון לבחילות והקאות על-רקע משטר הטיפול שניתן. כלומר, המומחים מסבירים כי יש לבחור בתרופה המתאימה בנסיבות המתאימות. אונקולוגים נוהגים להשתמש בתרופות נוגדות-בחילה בהתאם לסבירות שמשטר כימותרפי מסוים יביא להופעת בחילות או הקאות (נמוכה, בינונית, או גבוהה). עם זאת, קיים חשש מפני שימוש-יתר בתרופות חדשות, יעילות ויקרות יותר, במצבים בהם אין בהן צורך. מדובר בתרופות ממשפחת אנטגוניסטים לקולטן סרטונין 5-HT3, המתאימות לשימוש במשטרי כימותרפיה שכמעט בוודאות יובילו לבחילות או הקאות חמורות או ממושכות.

המלצה 2: שימוש בתרופה יחידה כאשר מטפלים בנשים עם סרטן שד, אלא אם יש צורך בהקלה דחופה בתסמינים.  המומחים מסבירים כי בטיפול במרבית החולות עם סרטן שד גרורתי, טיפול משולב אינו מביא לשיפור הישרדותי והרעילות עשויה לפגוע באיכות החיים. כמו כן, מדובר בטיפול יקר יותר.

המלצה 3: הימנעות מבדיקות הדמיה מתקדמות (PET, CT ומיפוי עצמות) לניטור אחר הישנות ממאירות בחולים שסיימו את הטיפול הראשוני ואין סימנים או תסמינים לממאירות.

בדיקות PET ו-PET/CT הן בדיקות יקרות ולא הוכח כי הן מביאות לשיפור התוצאות כאשר משמשות ככלי מעקב. כמו כן, בדיקות אלו מובילות לתוצאות חיוביות-שגויות, העשויות להוביל לפרוצדורות מיותרות או פולשניות וחשיפה לטיפולים או קרינה נוספת.

המלצה 4: אין מקום לבצע בדיקות PSA כבדיקות סקירה לסרטן ערמונית בגברים ללא תסמינים של המחלה, עם תוחלת חיים צפויה של פחות מעשר שנים. מחקרים רבים הוכיחו כי בגברים מעל גיל 70 אין תועלת הישרדותית בעקבות טיפול בסרטן ערמונית בגיל זה. המומחים מדגישים את ההשפעות השליליות האפשריות של טיפולים כנגד ממאירות זה באוכלוסיה זו. באשר לגברים עם תוחלת חיים צפויה על מעל עשר שנים, מומחי ה-ASCO המליצו בעבר לרופאים לדון עם המטופלים שלהם בנוגע לבדיקות PSA כסקירה לסרטן ערמונית.

המלצה 5:טיפול מכוון אינו מומלץ אלא אם לתאי הגידול סמן ספציפי המנבא תגובה חיובית לטיפול.

טיפולים מכוונים (Targeted Therapies) הם טיפולים יקרים מאוד והשימוש בטיפול מכוון צריך להיות מוגבל לחולים עם הוכחה לסמני גידול המתאימים לטיפול זה.

J Clin Oncol. Published online October 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה