סיבוכים מוקדמים יותר בחולים צעירים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

 

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care עולה כי בצעירים עם סוכרת מסוג 2 ישנה נטייה להופעת סיבוכים בשלב מוקדם יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של סיבוכים בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 1.

החוקרים מקנדה מסבירים כי בעוד שסוכרת מסוג 1 נפוצה יותר וסיבוכיה באים לידי ביטוי הרבה שנים לאחר האבחנה, רופאים מניחים כי אותו משטר מעקב אחר סיבוכים נכון גם בחולים עם סוכרת מסוג 2. מנתוני המחקר הנוכחי עולה כי דרוש מעקב מוקדם ואגרסיבי יותר, עם התערבויות לטיפול בסיבוכים בחולים צעירים בסיכון גבוה, הסובלים מסוכרת מסוג 2 על-רקע השמנת-יתר.

החוקרים בחנו את מהלך הזמן וגורמי הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים ומאקרווסקולאריים ב-342 צעירים עם סוכרת מסוג 2. הם גם בחנו קבוצת ביקורת שכללה 1,011 צעירים עם סוכרת מסוג 1 וקבוצה תואמת של 1,710 צעירים ללא סוכרת.

חציון משך המעקב עמד על 4.4 שנים בצעירים עם סוכרת מסוג 2, 6.7 שנים בצעירים עם סוכרת מסוג 1 ו-6.0 שנים בביקורות ללא סוכרת. בביקור המעקב האחרון, הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 15-16 שנים.

לאחר תקנון לגורמים שונים, בצעירים עם סוכרת מסוג 2 נרשמה עליה של 47% בסיכון לסיבוכים מכל סוג, בהשוואה לצעירים עם סוכרת מסוג 1.

בהשוואה לביקורות ללא-סוכרת, בצעירים עם סוכרת מסוג 2 נרשמה עליה של פי 6.15 בסיכון למחלה וסקולארית מכל-סוג, עליה של פי 6.26 בסיכון להתפתחות מחלה מיקרווסקולארית ועליה של פי 4.44 בסיכון להתפתחות מחלה מאקרווסקולארית.

בחולים אלו נרשמה גם עליה של פי 19.49 בסיכון למחלה עינית, עליה של פי 16.13 בסיכון למחלת כליות, עליה של פי 2.93 בסיכון למחלה נוירולוגית ועליה של פי 6.25 בסיכון למחלת כלי דם היקפית, בהשוואה לצעירים ללא-סוכרת.

סיבוכים מג’וריים היו נדירים בחולים צעירים עם סוכרת מסוג 1, אך אלו הופיעו בשכיחות של 1.1% בקרב צעירים עם וכרת מסוג 2 לאחר 10 שנים, 26.0% לאחר 15 שנים ו-47.9% עשרים שנים לאחר האבחנה.

מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 סובלים לרוב מסיבוכים משמעותיים לאחר 15-20 שנים מהאבחנה של סוכרת. נוכחות פולימורפיזם HNF-1 G319S סיפק הגנה מפני סיבוכים בצעירים עם סוכרת מסוג 2.

ממצאי המחקר מדגישים את העובדה כי גיל צעיר אינו מהווה מקור הגנה מפני ההשפעות הרב-מערכתיות של סוכרת מסוג 2, ולמרות שלא נבחן ישירות, מהלך הזמן עד לסיבוכים מקביל לזה שתועד במבוגרים.

Diabetes Care 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה