תכונות אוטיסטיות נפוצות בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (מתוך כנס ה-ECNP)

בילדים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות לעיתים קרובות ניתן לזהות מאפיינים אוטיסטיים, העשויים להוביל לקשיים חברתיים משמעותיים יותר.

מחקר קודם מצא כי בילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ניתן לעיתים קרובות למצוא הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. עם זאת, ממחקר חדש עולה כי ההפך גם נכון.

המחקר כלל 469 ילדים ומצא כי שיעור גבוה יותר של ילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הציגו תכונות אוטיסטיות, בהשוואה למקביליהם ללא הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. בנוסף, בקבוצת הילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ותכונות אוטיסטיות תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של חסרים פסיכו-פתולוגיים, נוירו-פסיכולוגיים ובין-אישיים, כמו גם הפרעה ניכרת יותר בבקרה הרגשית. החוקרים מצאו כי בחלק מהילדים שענו על הקריטריונים לאוטיזם קשיים חברתיים דומים והפרעה בתקשורת הבין-אישית.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשלכות של תכונות אוטיסטיות בצעירים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ללא אבחנה של אוטיזם. בנוסף, הם שיערו כי בילדים עם שתי ההפרעות צפויה מוגבלות רבה יותר ויכולת בין-אישית נמוכה יותר.

מדגם המחקר כלל 242 ילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ו-227 ילדים ללא ההפרעה (בגיל ממוצע של 11.3 שנים). כל המשתתפים השלימו את שאלון Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia Epidemiologic Version להערכת מחלות פסיכיאטריות, והשלימו את Social Adjustment Inventory for Children and Adolescents להערכת התפקוד הפסיכו-סוציאלי.

תכונות אוטיסטיות נבחנו באמצעות שלושה תת-מדדים מ-CBCL (Child Behavior Checklist): בעיות הפנמה, בעיות חברתיות ובעיות חשיבה. פרופיל חיובי לתכונות אוטיסטיות הוגדר בנוכחות מדד T-Score של 195 ומעלה משלושת המדדים. הציונים במדדי CBCL של דיכאון/חרדה, התנהגות אגרסיבית וקשב שימשו להערכת חסרים בבקרה הרגשית. סדרת בדיקות אחרות שימשה להערכת התפקוד האינטלקטואלי והמשפחתי.

מהתוצאות עלה כי ב-18.18% מהילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות יש עדות לפרופיל תכונות אוטיסטיות, זאת בהשוואה ל-0.87% מאלו ללא הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (p<0.01).

למרות שלא זוהו הבדלים משמעותיים בתסמינים העיקריים של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בין תת הקבוצה עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ופרופיל תכונות אוטיסטיות ובין תת הקבוצה עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות וללא תכונות אלו, בקבוצה הראשונה כן תועד שיעור גבוה יותר של התנהגות מגושמת וריבים עם אחרים.

בתת-קבוצה זו תועדו גם שיעורים גבוהים יותר של מוגבלות חברתית (68.6%) בהשוואה לביקורות הבריאות (6.8%, p<0.0001) ובהשוואה לתת הקבוצה עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בלבד (34.9%, P<0.005); עם שיעורים גבוהים יותר של הפרעה חמורה בבקרה הרגשית (72.7% לעומת 0% לעומת 6.6%, בהתאמה).

בנוסף, בקבוצת החולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ותכונות אוטיסטיות תועדו יותר הפרעות התנהגות, הפרעות מצב רוח, חרדה והפרעות שפה, בהשוואה לקבוצות האחרות.

לסיום, בקבוצת החולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ותכונות אוטיסטיות תועדו ציונים גרועים יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת החולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בלבד במדד Wechsler Intelligence Scale for Children Revised Full IQ Test ו-Wisconsin Card Sorting Test Errors.

מהממצאים עולה כי תכונות אוטיסטיות נפוצות בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות וכי נוכחותן עשוי להעיד על תמונה קלינית חמורה יותר משמעותית. כמו כן, נראה כי ילדים אלו זקוקים לתמיכה פסיכו-סוציאלית רחבה יותר מהנהוג כיום.

מתוך הקונגרס ה-26 מטעם ה-ECNP (European College of Neuropsychopharmacology)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה