האם לטיפול פרוביוטי תועלת כנגד כאבי בטן עקב גזים בתינוקות? (JAMA Pediatrics)

 

בשורות רעות להורים המעוניינים להקל על ילדיהם, הסובלים מכאבי בטן עקב גזים: סקירה חדשה לא הצליחה להוכיח תועלת לטיפול פרוביוטי בטיפול בכאב בטן בתינוקות. החוקרים מדווחים כי העדויות בנושא עדיין אינן מספיקות בכדי לתמוך במתן טיפול פרוביוטי לטיפול באירועים אלו, בעיקר בתינוקות הניזונים מתחליפי חלב, או למניעת בכי של התינוקות.

כאבי בטן קוליקיים, המוגדרים כבכי משמעותי ללא סיבה ברורה, מופיע בעד 20% מהתינוקות מתחת לגיל שלושה חודשים, אך הגורם לכך עדיין אינו ידוע. יש עדויות המצביעות על קשר עם אלרגיה למזונות, אך נתונים אחרים הדגימו הבדלים בין בפלאורה של מערכת העיכול בין תינוקות עם ובלי כאבי בטן אלו.

החוקרים זיהו 12 מחקרים אקראיים, עם 1,825 תינוקות: 271 תינוקות שנולדו במועד עם כאבי בטן קוליקיים, 1,534 תינוקות שנולדו במועד ללא כאבי בטן קוליקיים ו-20 פגים ללא כאבי בטן. חמישה מחקרים התמקדו בטיפול פרוביוטי שניתן באופן ספציפי להקלה על כאבי בטן ושבעה בחנו את השימוש בתכשירים פרוביוטיים להקלה על בכי של תינוקות. חלק מהמחקרים בחנו את השימוש במוצר יחיד, בעוד שאחרים בחנו את השימוש במספר מוצרים שניתנו יחדיו. המוצרים ניתנו בטיפות, קפסולות או פורמולה במינונים שונים. כל המחקרים היו מבוקרי-פלסבו והתוצא הנפוץ ביותר היה זמני בכי תינוקות במהלך היום.

משך הבכי הממוצע בכל יום היה נמוך משמעותית בשניים מבין שבעה מחקרים בהם טיפול פרוביוטי ניתן למניעת כאבי בטן קוליקיים, לא תועדו הבדלים בין טיפול פרוביוטי ופלסבו בחמשת המחקרים האחרים. בחמשת המחקרים שבחנו טיפול פרוביוטי לאירועים של כאבי בטן קוליקים, פרוביוטיקה הייתה יעילה יותר משמעותית מפלסבו בשלושה מחקרים בהם ניתן Lactobacillus reuteri בצורת טיפות לתינוקות יונקים, שנולדו במועד. בהשוואה לפלסבו, טיפול פרוביוטי לווה במחקרים אלו בירידה של 62.10 דקות ביום (P<0.001), אך תוארה הטרוגניות משמעותית במחקרים אלו. החוקרים סיכמו וקבעו כי ההשפעות של טיפול פרוביוטי כנגד כאבי בטן קוליקיים עדיין אינה ברורה, בשל הקושי בהשוואת מחקרים שבחנו מוצרים שונים, באוכלוסיות שונות.

לפחות מומחה אחד שלא לקח חלק במחקר מסכים עם המסקנות, למרות הסתייגויות מסוימות בנוגע לשיטות המחקר. לדבריו, ההגדרה של כאב קוליקי לא הייתה מבוקרת היטב וככל הנראה אין גורם אחד לתופעה ואין טיפול יעיל יחיד.

JAMA Pediatrics

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה