דלקת כרונית (לפי רמות IL-6 גבוהות) קשורה לסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בגיל מבוגר(CMAJ)

דלקת כרונית קשורה לשכיחות נמוכה יותר של הזדקנות ללא מחלות, כך עולה ממחקר שפורסם בירחון הרפואה הקנדי, CMAJ.

המחקר מראה שקיים קשר בין רמות מוגברות של אינטרלוקין 6 (להלן IL-6) , והתפתחות תחלואה במידגם גדול של משתתפים בריאים בגיל העמידה. בין המחלות שהיו קשורות לרמות מוגברות של IL-6 היו סוכרת סוג 2, הפרעת קוגנטיבית, אטרופיה מוחית ומחלה קרדיווסקולרית. המחברים מציינים ש-IL-6 הוא מרקר רב עוצמה להימצאות דלקת כרונית סיסטמית מכיוון שהוא שולט על פריסה של ציטוקינים אחרים ומולקולות אינפלמטוריות ולו השפעה ישירה על המוח והשרירים.

במחקר נבדקו 3,044 איש מעל גיל 35 , מהם כ-28% נשים, ללא הסטוריה של סרטן, שבץ או אוטם שריר הלב בתחילת המעקב, בין השנים 1997-1999 .

החוקרים מדדו רמות IL-6 מדגימות דם שנלקחו בתקופת הבסיס ומתקופה קודמת יותר. מערך מעקב באמצעות קשר עם בתי החולים שסיפקו מידע על בדיקות קליניות ואירועים בין השנים 2007-2009.

המחברים הגדירו 4 קבוצות של סוג הזקנות : א. מוצלחת (ללא מחלות מג’וריות כרוניות) ומצב פיסי קוגנטיבי ונפשי ב. מחלות קרדיווסקולריות קטלניות ולא קטלניות ג. תמותה שלא על רקע קרדיווסקולרי ד. הזדקנות נורמלית (כל שאר המקרים).

בשנה העשירית מעקב, 723 מתוך 3,044 המשתתפים (כ-24%) התאימו להגדרה של הזדקנות מוצלחת, כ-11% סבלו ממחלה קרדיווסקולרית, 5% תמותה שלא על רקע קרדיווסקולרי, וכ-61% בקבוצת ההזדקנות הנורמלית.

החוקרים מצאו שאנשים עם רמות מוגברות של IL-6 (מעל 2 ng/ל’ ) בשתי המדידות היו עם סיכוי נמוך יותר של 47% להימצא בקבוצת ההזדקנות המוצלחת (סיכוי יחסי של 0.53 , ברווח בר סמך של בין 0.38-0.74 ) בהשוואה לאלה עם רמות תקניות של IL-6 .

בנוסף, אלו שהיו עם רמות מוגברות של IL-6 היו בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולרים (סיכון יחסי של 1.64 , בטווח של 1.15-2.33) ולתמותה לא קרדיווסקולרית (סיכון יחסי של 2.43, בטווח של 1.58-3.8).  הסיכון המוגבר הקשור ל-IL-6 חושב לאחר התאמות לגיל, מין, מצב כלכלי, עישון, פעילות גופנית ועוד.

החוקרים מסכמים כי בנוסף לעדות הנוספת שהתקבלה על ערכו של IL-6 כמרקר לדלקת כרונית, המימצאים מצביעים על כך ששמירת רמות נמוכות של IL-6 עשויה לסייע בהשגת הזדקנות מוצלחת באמצעות ההפחתה של הפרעות נשימתיות ותפקוד שריר-שלד, והעלאת השכיחות של הזדקנות ללא סוכרת. להערכתם, מדידת ריכוז ה-IL-6 צריכה להיות חלק מהפרקטיקה הסטנדרטית הגריאטרית.  

CMAJ. Published online September 16, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה