האם לקורטיקוסטרואידים תועלת כנגד שלשולים על-רקע קלוסטרידיום דיפיצילי? (מתוך הכנס השנתי ה-53 מטעם ה-ICAAC)

 

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול בקורטיקוסטרואידים עשוי להפחית את הסיכון לשלשולים על-רקע זיהום ב-Clostridium difficile, כך מדווחים חוקרים שבחנו חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית שקיבלו טיפול אנטיביוטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי באוכלוסיה זו טיפול בסטרואידים הוא מאוד נפוץ, מאחר ומהווה את הטיפול הסטנדרטי כנגד התלקחויות COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) ודלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של הרשומות הרפואיות אודות 532 יוצאי צבא מאושפזים, שקיבלו טיפול אנטיביוטי (טיפול תוך-ורידי ב-Moxifloxacin או שילוב של Ceftriaxone עם Azithromycin).

שלשולים על-רקע Clostridium difficile הוגדרו בנוכחות תוצאה חיובית בבדיקת PCR לטוקסין בתוך 30 ימים מטיפול אנטיביוטי.

למרות ששיעור המקרים הכולל עמד על 1.96%, 2.07% מהמשתתפים במחקר פיתחו שלשולים על-רקע Clostridium difficile (11 חולים).

החוקרים זיהו ירידה בסיכון לשלשולים על-רקע הזיהום החיידקי עם אבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית (P=0.01) וטיפול בסטרואידים במהלך טיפול אנטיביוטי (p=0.0035).

מניתוח רב-משתנים שלקח בחשבון אבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית עלה קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בקורטיקוסטרואידים ובין סיכון מופחת לשלשולים (יחס סיכויים של 0.12).

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בהיארעות שלשולים בין חולים שטופלו ב-Moxifloxacin ואלו שטופלו בשילוב Ceftriaxone עם Azithromycin.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור הממצאים המפתיעים של המחקר. הם כותבים כי כיום, רבים מאמינים כי הטיפול בסטרואידים מביא לדיכוי מערכת החיסון ולעליה בשיעור הזיהומים המשניים. מתוצאות המחקר עולה כי ייתכן כי לא כך הדבר בכל המקרים, לפחות בחולים המטופלים כנגד זיהומים נשימתיים, כפי שהיה במחקר הנוכחי.

מתוך הכנס השנתי ה-53 מטעם ה-Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה