מה בין חסר וויטמין D ובין כאבי גב בנשים לאחר מנופאוזה? (BMC Musculoskelet Disord)

בכתב העת BMC Musculoskeletal Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D בדם ובין כאבי גב, חומרת כאב גב והקושי בביצוע פעילויות יומיומיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאבי גב הם נפוצים מאוד ומובילים למגבלה בפעילות וצורך בניתוח במקרים רבים. כאבי גב נפוצים יותר בנשים בהשוואה לגברים, בעיקר נשים לאחר מנופאוזה. השכיחות הגבוהה של חסר ויטמין D שתועדה בנשים לאחר מנופאוזה, והקשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין צפיפות נמוכה של העצם, סרקופניה, שברי חוליות ודלקת, עשוי להשפיע על הופעת כאבי גב.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין כאבי גב ורמות וויטמין D, וכן העריכו את ההבדל במספר הימים בהם הנשים היו מרותקות למיטה, מספר הימים שנעדרו ממקום העבודה והמגבלה בביצוע פעילויות יומיומיות. הם ערכו השוואה בין נשים ללא חסר וויטמין D ואלו עם חסר של הוויטמין.

החוקרים סקרו את הנתונים הבסיסיים ממחקר התערבותי בשלב III בנשים לאחר מנופאוזה עם מסת עצם נמוכה. המחקר כלל נתונים דמוגרפיים, הערכה של ריכוז 25OHD, שאלונים להערכת כאבי גב וצילומי רנטגן להערכת שברי חוליות.

מדגם המחקר כלל 9,354 נשים, אך רק 9,305 עברו את כל הבדיקות. חציון גיל המשתתפות עמד על 67 שנים והגיל בעת מנופאוזה היה 49 שנים. רמות נמוכות של וויטמין D תועדו ב-22.5% מהנשים, 15.3% אובחנו עם שברי חוליות, 67.5% סבלו מכאבי גב ו-14.8% סבלו ממגבלות בביצוע פעילויות יומיומיות במהלך ששת החודשים האחרונים.

במשתתפות עם רמות נמוכות של וויטמין D, בהשוואה לאלו ללא חסר וויטמין D, תועדה שכיחות גבוהה יותר של כאבי גב (69.5% לעומת 66.9%, p=0.022), שכיחות גבוהה יותר של כאבי גב חמורים (8.5% לעומת 6.8%, p=0.004), מגבלה רבה יותר בביצוע פעילויות יומיומיות (17.2% לעומת 14%, p=0.001) ושכיחת גבוהה יותר של שברים (17.4% לעומת 14.6%, p=0.002); כמו כן, בנשים אלו תועדה מגבלה חמורה יותר בביצוע פעילויות יומיומיות.

לסיכום, מהנתונים עולה כי בנשים לאחר מנופאוזה קיים קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין כאבי גב ופגיעה בתפקוד היומיומי.

BMC Musculoskelet Disord. 2013;14(184)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה