הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון לאוטם לבבי (מתוך כנס European Society of Cardiology)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology), עולה כי הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להתקפי לב, גם בנוכחות עורקים חולים במעשנים לשעבר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology).

למרות שבדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) הדגימה היקף דומה של מחלה חד, דו ותלת-כלית בקרב מעשנים בהווה ובעבר, בקרב מעשנים פעילים או מעשנים לשעבר הודגם פרופיל שונה מאוד לאחר שנתיים.

בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, במעשנים פעילים תועד שיעור הרבה יותר גבוה של סיבוכים כליליים מג’וריים, שהוגדרו כתמותה או אוטם לבבי לא-פטאלי (יחס סיכון של 1.90, p<0.001). עם זאת, הסיכון לסיבוכים כליליים מג’וריים לא היה שונה בין אלו שלא עישנו מעולם ואלו שהפסיקו לעשן (יחס סיכון של 1.20, p=0.29).

מהתוצאות עולה כי הפסקת עישון אינה מפחיתה את היקף המחלה עקב עישון בעורקים הכליליים, אך מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ותמותה, לרמה של אלו שאינם מעשנים. במילים אחרות, לעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן.

החוקרים מסבירים כי ידוע כי ישנם סוגים שונים של טרשת עורקים, דוגמת נגעים טרשתיים מסוידים או רכים, או שילוב של השניים. נראה כי מעשנים לשעבר נוטים יותר לנגעים מסויידים, שהם פחות נוטים להיקרע ולגרום לאירוע איסכמי.

עישון קשור עם אגרגציה של טסיות, המעלה את הסיכון לתרומבוזיס, לדוגמא, ועישון קשור גם עם LDL מחומצן מרכיב הרבה יותר אתרוגני מ-LDL שאינו מחומצן.

במסגרת המחקר הנוכחי, שזכה לשם CONFIRM (Coronary CT Evaluation for Clinical Outcomes: An international Multicenter Study), החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-13,000 משתתפים משש מדינות באירופה, צפון אמריקה ומזרח אסיה. מאגר הנתונים כלל 2,853 מעשנים פעילים, 3,174 מעשנים בעבר ו-7,344 משתתפים שלא עישנו מעולם.

החוקרים מצאו כי בקרב מעשנים בהווה ובעבר נרשמה עליה של פי 1.5 בסיכויים להיצרות חמורה (למעלה מ-50% מהעורק הכלילי) בעורק כלילי מג’ורי או שניים, ועליה של פי שתיים בסבירות להיצרות חמורה בכל שלושת העורקים הכליליים המג’וריים.

החוקרים כותבים כי הם עורכים מחקר שנועד לבחון את התקדמות הנגע הטרשתי עם הזמן ומתכננים מחקרים נוספים בעתיד להערכת ההשפעה המגנה מפני אוטם לבבי בשלב מאוחר יותר.

מתוך כנס European Society of Cardiology

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה