לא לשכוח להזכיר : מחקר חדש מבוסס MRI בוחן יעילות טכניקות אפשריות לשימור זיכרון (Psychol Sci.)

כאשר זוכרים לבצע משימות בעתיד, שני מסלולי קשב נפרדים במוח דומים בהצלחתם בהשגת תוצאה דומה. במאמר שפורסם בכתב העת Psychological Science בחנו החוקרים את גישת מעלה-מטה (Top-Down) וגישת מטה-מעלה (Bottom-Up) בביצוע משימות זיכרון.

לפי התיאוריה הפופולארית, בקרת קשב מלמעלה למטה נדרשת לשמירת ההפעלה בזיכרון פרוספקטיבי. לדוגמא, במידה ומנסים לזכור להחזיר שקיות רב-שימושיות לחנות, הגישה מלמעלה למטה תכלול תזכורות קבועות בכדי לא לשכוח לעשות זאת. תיאוריה אחרת מבוססת על גישת מטה-מעלה של שליפה ספונטאנית בעקבות רמזים. בתרחיש של שקיות המכולת, רמז כזה עשוי לכלול תליית השקיות על ידית התלות כתזכורת.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על בדיקת fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) ב-45 מבוגרים, בגילאי 18-37 שנים. הם מצאו כי שני התהליכים דומים ביעילותם ומביאים לביצוע מוצלח של משימות זיכרון פרוספקטיבי.

המשתתפים התבקשו לבצע משימה בזמן שבוצעה בדיקת fMRI שכללה לחיצה על אחד מבין שני לחצנים, לקבוע אם המילה שהופיעה על המסך שייכת לקטגוריה מוגדרת. המשתתפים קיבלו גם הוראה לזכור ללחוץ על כפתור שלישי כאשר הופיעה מטרה ספציפית, תרגיל שנועד לבחון את הזיכרון הפרוספקטיבי של המשתתפים.

מהערכת נתוני fMRI עלה כי כאשר המטרה הספציפית לא הייתה רלבנטית לפעילות המתמשכת, המשתתפים התבססו על גישת מעלה-מטה. אך כאשר הייתה קשורה ישירות למשימה, סדרה אחרת של אזורים במוח הופעלה והפעלה זו לא נותרה לאורך זמן.

משימת זיכרון אחת גייסה פעילות ממושכת באזורי בקרת קשב, דוגמת קורטקס קדמי פרה-פרונטאלי; משימה אחרת התבססה בעיקרה על פעילות זמנית באזורים פריאטליים וונטראליים הקשורים בתפיסת קשב, זיהוי מטרה ושליפה.

דפוסים אלו מספקים עדויות קריטיות לכך שישנם שני מסלולים לזיכרון פרוספקטיבי, כאשר השימוש בהם נעשה בנסיבות שונות.

מממצאים אלו עולה כי ניתן להשתמש במספר גישות שונות לביצוע משימות זיכרון פרוספקטיביות.

Psychol Sci. Published online August 1, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה