ההשפעה של טיפול בנוגדי-דיכאון סמוך ללידה על הסיכון לדימום לאחר לידה (BMJ)

טיפול בנוגדי-דיכאון בנשים הרות בסמוך ללידה מלווה בסיכון מוגבר לדימום לאחר לידה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMJ.

החוקרים מצאו כי חשיפה לנוגדי-דיכאון בסמוך ללידה, כולל תרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor), SNRI (Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor) ונוגדי-דיכאון טריציקליים, מלווה בעליה של פי 1.4-1.9 בסיכון לדימום לאחר לידה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם קיים קשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון בסמוך ללידה ובין דימום לאחר לידה.

החוקרים התבססו על נתונים ארציים בשנים 2000-2007 שכללו 106,000 נשים הרות, בגילאי 12-55 שנים, עם אבחנה של הפרעת מצב רוח או חרדה. המשתתפות חולקו לארבע קבוצות, בהתאם לנתוני הנפקת תרופות: ללא חשיפה לנוגדי-דיכאון (קבוצת השוואה), חשיפה קודמת (1-5 חודשים לפני תאריך הלידה), חשיפה לאחרונה (1-30 ימים לפני תאריך הלידה) וחשיפה נוכחית (ביום הלידה). הם בחנו את הסיכון לדימום לאחר-לידה לפי מועד החשיפה ולפי סוג התרופות שניתן.

מבין כלל הנשים במחקר, 12,710 נשים (12%) נחשפו לטיפול בתרופות ממשפחת SSRI ו-1,495 נשים (1.4%) נחשפו בהווה לתרופות אחרות כנגד דיכאון. הסיכון לדימום לאחר לידה עמד על 2.8% בנשים עם הפרעות חרדה או הפרעות מצב רוח, שלא נחשפו לנוגדי-דיכאון, לעומת 4.0% באלו שטופלו בהווה ב-SSRI, 3.8% באלו שטופלו בהווה בנוגדי-דיכאון אחרים; 3.2% בנשים שטופלו לאחרונה ב-SSRI ו-3.1% באלו שטופלו בתרופות אחרות; 2.5% בנשים שטופלו בעבר ל-SSRI ו-3.4% באלו שטופלו בעבר בתכשירים אחרים. בהשוואה לנשים ללא חשיפה לנוגדי-דיכאון, בנשים עם חשיפה בהווה ל-SSRI נרשמה עליה של פי 1.47 בסיכון לדימום לאחר לידה, ובנשים עם חשיפה בהווה לנוגדי-דיכאון שאינם SSRI נרשמה עליה של פי 1.39 בסיכון. החוקרים מצאו קשר מובהק סטטיסטית בין כל סוגי SSRI שנבחנו במחקרים ו-Venlafaxine, שהוא SNRI, ובין דימום לאחר לידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שייתכנו משתנים שלא נלקחו בחשבון במסגרת המחקר, מהממצאים עולה כי בנשים המטופלות בנוגדי-דיכאון במהלך שלבים מתקדמים של ההיריון קיים סיכון מוגבר לדימום לאחר-לידה.

BMJ. Published online August 21, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה