שימוש באלגוריתם פשוט עשוי להפחית שימוש מיותר בבדיקות הדמיה במקרים של חבלות קרסול בילדים (Can Med Assoc J.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Canadian Medical Association Journal טוענים מומחים כי כלל אצבע פשוט עשוי לסייע לרופאים בחדר מיון להפחית באופן משמעותי את מספר בדיקות ההדמיה הנערכות בילדים הפונים בשל פציעות קרסול.

המחקר כלל שישה חדרי מיון בקנדה, בתקופה שבין 1 בינואר, 2009, ועד 31 באוגוסט, 2011. הם חילקו שלושה בתי חולים לקבוצת התערבות ושלושה בתי חולים לקבוצת ביקורת (ללא התערבות).

מדגם המחקר כלל 1,055 ילדים עם פציעות קרסול בבתי החולים בקבוצת התערבות ו-1,096 ילדים בבתי חולים בקבוצת הביקורת. המחקר חולק לשלושה שלבים: איסוף נתונים בתחילת המחקר, שלב התערבות ושלב של יישום מערכת קבלת החלטות.

במהלך השלב השני, הרופאים עברו הכשרה וקיבלו כרטיסי כיס המפרטים את כלל Low Risk Ankle Rule. פוסטרים שנתלו על הקירות בנוגע לכלל הנ”ל פורסמו בחדרי המיון ומערכת קבלת החלטות ממוחשבת נכנסה לשימוש. המערכת הפיקה אוטומטית המלצה בנוגע לשימוש בכלל הקרסול בהתאם למשתנים קליניים שהזינו הרופאים, באופן זה נוטרל הצורך לשנן את הכלל.

לפי כלל האצבע (Low Risk Ankle Rule), במידה ובילד עם פציעת קרסול הבדיקה הגופנית בסיכון נמוך, עם רגישות ונפיחות המוגבלים לפיבולה הדיסטאלית ו/או רצועות לטארליות דיסטאלית לקו המפרק הקדמי של הטיביה, אין צורך בצילומי רנטגן של הקרסול על-מנת לשלול פציעה בסיכון גבוה. מחקרים קודמים הראו כי המספר הקטן של שברים שלא זוהו באמצעות כלל זה ניתנים היו לטיפול בטוח באופן דומה לנקע בקרסול.

במהלך ההתערבות נרשמה ירידה של כ-22% בשיעור צילומי הרנטגן (הבדל של 21.9% בין הקבוצות), בהשוואה לבתי חולים בקבוצת הביקורת, ללא הבדלים משמעותיים בשביעות הרצון של החולים או הרופאים. הירידה נותרה בשלב השלישי של המחקר. בשלב השני והשלישי של המחקר, הרגישות של הכלל עמדה על 100% והסגוליות על 53.1%.

רופאים השתמשו בכלל הקרסול ב-430 מבין 628 מקרים במהלך השלב השני והשלישי של המחקר, באתרי ההתערבות, ועקבו אחר ההמלצות ב-350 מקרים (81.4%). הסיבות במקרים בהם לא עקבו אחר הכלל כללו חשש מאי-אבחנה של שבר משמעותי (31.3%) והעדפה של בני המשפחה של החולה (10%); בחלק גדול מהמקרים הסיבות לא-תועדו (37.5%).

החוקרים משערים כי במידה ורופאים יקפידו באופן מלא על הכלל, ניתן יהיה לחסוך כמחצית מצילומי ההדמיה.  הם מסכמים וכותבים כי כלל הקרסול עשוי לסייע במחלקות לרפואה דחופה במרבית המדינות המפותחות, ויישום נרחב של כלל זה עשוי להביא להפחתה בטוחה בצילומי רנטגן מיותרים ושימוש יעיל יותר במשאבים הזמינים.

Can Med Assoc J. Published online August 12, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה