ההשפעה המגנה של פרוביוטיקה מפני אסתמה ואלרגיות ביילודים (Pediatrics)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שיפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Pediatrics, עולה כי מתן פרוביוטיקה לפני הלידה ולאחריה עשוי להביא לירידה ברמות נוגדני IgE (Immunoglobulin E) בתינוקות ולספק הגנה מפני ריגוש לאלרגיות תורשתיות, אך טיפול זה אינו מספק הגנה מפני אסתמה או צפצופים.

החוקרים סקרו את הנתונים מ-1,081 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שפורסמו בין השנים 2001-2012. הם זיהו 25 מחקרים שהתאימו לקריטריוני הסקירה, עם סך כולל של 4,031 משתתפים. במסגרת הסקירה הם ביקשו להעריך את ההשפעה של פרוביוטיקה כנגד אטופיה ואסתמה בתינוקות, בהשוואה לפלסבו.

מהנתונים עולה כי טיפול פרוביוטי הביא להפחתת רמות נוגדני IgE, כאשר ההשפעה הייתה משמעותית בילדים עם אטופיה, אך לא בילדים ללא אטופיה עם היסטוריה משפחתית. כאשר החוקרים בחנו תתי-קבוצות לפי גיל, הם מצאו כי ההשפעה של פרוביוטיקה על נוגדני IgE הייתה משמעותית בילדים בגילאי שנתיים ומעלה (P=0.035).

ההשפעה המגנה של פרוביוטיקה הייתה גם בולטת יותר עם תקופת מעקב ארוכה יותר, כך לפי ניתוח הנתונים שכלל את גיל המשתתפים בתחילת המחקר, הגיל בעת המעקב, מין, משך טיפול, מינון יומי ומינון כולל ומשך המעקב.

בסיכומו של דבר, נראה כי עם פרוביוטיקה ישנה מגמה של הפחתת הסיכון לריגוש אטופי, המוגדר כתבחין עורי חיובי ו/או עליה ברמות נוגדני IgE ספציפיים (יחס סיכון של 0.90, p=0.060). עם זאת, ישנה חשיבות למועד מתן פרוביוטיקה. מתן לפני לידה ולאחר הלידה הביא להפחתה משמעותית בסיכון לאטופיה (יחס סיכון של 0.88, p=0.035), אך מתן לאחר הלידה בלבד לא הביא לשינוי משמעותי.

בנוסף, מניתוח לפי תת-קבוצות עלה כי מתן פרוביוטיקה לפני הלידה ולאחר הלידה הביא להפחה משמעותית של הסיכון לאלרגנים נפוצים על-בסיס תוצאות תבחינים עוריים (יחס סיכון של 0.86, p=0.027).

מניתוח רב-משתנים עלה קשר בין Lactobacillus acidophilus ובין סיכון מוגבר לריגוש אטופי (p=0.002).

עם זאת, פרוביוטיקה לא הפחיתה משמעותית את הסיכון לאסתמה וצפצופים. חוקרים משערים כי העדר השפעה זו עשוי לנבוע משילובים ספציפיים של זנים או משך מעקב לא-מספק.

לסיכום, בחירה זהירה של הפרוביוטיקה בשימוש במהלך ההיריון והינקות המוקדמת עשויה לסייע במניעה ראשונית של מחלות אטופיות, בעיקר בתינוקות בסיכון-גבוה.

Pediatrics. Published online August 19, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה