רטינופתיה היפרטנסיבית קשורה לסיכון מוגבר לשבץ (Hypertension)

 מחקר חדש בא לבחון האם רטינופתיה היפרטנסיבית חוזה סיכון ארוך טווח לשבץ באלו הסובלים מיתר לחץ דם, וזאת בשל כך שאף שממליצים על הערכה של הסימנים להופעת רטינופתיה היפרטנסיבית לצורך קביעה של הנזק לאיבר הקצה וריבוד של הסיכון הוסקולרי באנשים עם יתר לחץ דם, ערכה נותר לא ברור. נמצא, לרטינופתיה היפרטנסיבית  יכולת לחזות את הסיכון לטווח הארוך של שבץ, ללא תלות בלחץ הדם גם במטופלים עם יתר לחץ דם המטופלים היטב בתרופות נגד יתר לחץ דם, ולכן הערכה ואבחון של רטינופתיה כזו תשפר את הערכת הסיכון לשבץ.

במחקרם נכללו 2907 מטופלים בני 50-73 שסבלו מיתר לחץ דם בבדיקה בין 1993-1995, שהיו עם צילומי רשתית הניתנים לדירוג , ללא היסטוריה של סוכרת סוג 2 , שבץ או מחלת לב כלילית בתחילת המחקר.

המשתתפים שנכללו במחקר היו במקור חלק ממחקר ARICAtherosclerosis Risk in Communities. צילומי הרשתית הוערכו עבור סימנים לרטינופתיה יתר לחץ דם וסווגו לשלוש קבוצות: הראשונה כללה משתתפים ללא סימנים לרטינופתיה, השניה היו עם סימנים מתונים והשלישית עם סימנים בינונים / חמורים.

אירועים של שבץ מכל סוג, אוטם סרברלי ושבץ המורגי זוהו ואושרו כיעדי המחקר.  לאחר מעקב ממוצע של כ-13 שנים, 165 מהמשתתפים פיתחו אירועי שבץ (146 אוטם סרלברלי ו-15 שבץ המורגי). לאחר שערכו התאמה לגיל, למין, ללח הדם ולגורמי סיכון אחרים, החוקרים מצאו כי אנשים עם רטינופתיה היפרטנסיבית בינונית היו בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול משבץ (מצב בינוני מול ללא רטינופתיה- יחס סיכונים רב משתנים 2.37, 95% CI  1.39-4.02).

במשתתפים עם יתר לחץ דם שטופלו בתרופות, עם שליטה טובה על לחץ הדם, נמצא כי רטינופתיה היפרטנסיבית היתה קשורה לסיכון מוגבר לאוטם סרברלי (רטינופתיה מתונה  עם יחס סיכונים של 1.96 95%  CI      1.09-3.55; ורטינופתיה בינונית יחס סיכונים של 2.98 , 95% CI  1.01-8.83).

החוקרים מסכמים כי לרטינופתיה היפרטנסיבית  אפשרות לחזות את הסיכון לטווח הארוך של שבץ, ללא תלות בלחץ הדם גם במטופלים עם יתר לחץ דם המטופלים היטב בתרופות נגד יתר לחץ דם.  הערכה של הרטינופתיה באמצעות צילום רשתית עשויה לכן לסייע בהערכת הסיכון לשבץ .

לתקציר המחקר

HYPERTENSIONAHA 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה