שילוב של תזונה בעלת ערך גליקמי נמוך ודיאטה ים-תיכונית מספק הגנה מפני סוכרת (Diabetologia)

 

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetologia, עולה כי שילוב של תזונה בעלת ערך-גליקמי נמוך ודיאטה ים-תיכונית מסורתית מביא להפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2 בהיקף של כ-20%.

לדברי החוקרים, ידוע כי לדיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך, המתאימה לדפוסי תזונה ים-תיכונית, השפעה חיובית. חשוב מכך, ממצאים אלו נותרו על-כנם לאחר תקנון למספר ערפלנים, כולל מדד מסת גוף.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות משתתפים במחקר EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). מבין כ-23,000 משתתפים שהיו במעקב פעיל במשך מעט למעלה מ-11 שנים, 2,330 משתתפים אובחנו עם סוכרת מסוג 2.

להערכת הרגלי התזונה, כל המשתתפים השלימו שאלונים וחושב מדד MDS (Mediterranean Diet Score), כמו גם הערך הגליקמי של המזון.

החוקרים זיהו קשר הפוך בין מדד MDS גבוה יותר ובין סוכרת, עם יחס סיכון של 0.88 למדד של 6 ומעלה, בהשוואה למדד של 3 ומטה. עוד זוהה קשר חיובי בין ערך גליקמי נמוך ובין סיכון נמוך ב-20% להתפתחות סוכרת, בהשוואה לדיאטה עם מדד MDS נמוך וערך גליקמי גבוה.

החוקרים מודים כי החשיבות של דיאטה ים-תיכונית בשמירה על משקל הגוף עדיין שנויה במחלוקת. במרבית המחקרים במדינות ים-תיכוניות, הקפדה על דיאטה ים-תיכונית לא נקשרה עם עודף משקל.

משילוב נתוני המחקר הנוכחי עם מחקרים קודמים עולה כי ההשפעה המגנה של דיאטה ים-תיכונית כנגד סוכרת אינה מתווכת דרך שליטה על משקל הגוף, אלא נובעת מהמאפיינים של הדיאטה. דיאטה בעלת ערך גליקמי גבוה מביאה לעליה מהירה ברמות הסוכר והאינסולין בדם, שמצידה עשויה להוביל בסופו של דבר לכישלון תאי ביתא בלבלב, וכתוצאה מכך, להפרעה בסבילות לסוכר ועליה בתנגודת לאינסולין, המקדימים התפתחות סוכרת.

Diabetologia. Published online August 15, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה