חולי דלקת מפרקים שגרונית נמצאים בסיכון של יותר מפי 3 לפתח פקקת ורידים עמוקה בהשוואה לאוכלוסיה הכללית (Ann Rheum Dis)

ע”פ מחקר תצפיתי פרוספקטיבי מה-Ann Rheum Dis הסיכון לפקקת ורידים עמוקה (DVT) ולתסחיף ריאתי (PE) גבוה משמעותית בחולי דלקת מפרקים שגרוניתית (RA) בהשוואה לאוכלוסיה הרגילה.

המחברים מציינים כי קיימים מעט מאוד מחקרים שבחנו את הקשר בין RA ל-DVT ו-PE . מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות את האפקט שיש ל-RA על הסיכונים לפתח DVT ו-PE במסגרת מחקר קוהורט לאומי פרוספקיבי.

החוקרים עקבו אחר כלל האוכלוסיה הטייאונית בין 1998 ל-2008, עם הארכת המשך המעקב עד סוף 2010. החוקרים זיהו מטופלים עם RA באמצעות רשם המחלות הקטסטרופיות במאגר המידע של של ביטוח הבריאות הלאומי (NHIRD).

החוקרים בחרו גם קהילת ביקורת באופן אקראי מתואם לקבוצת חולי ה-RA ע”פ גיל, מין מתוך האוכלוסיה הכללית.   בעזרת המידע הזה נעשה ניתוח של הסיכון היחסי ל-DVT ו-PE באמצעות מודל רגרסיה מסוג קוקס שכלל מין, גיל ותחלואת רקע.

החוקרים מדווחים כי מתוך אוכלוסיה של 23.74 מיליון אנשים במאגר, 29,238 היו חולי RA (מהם 77% נשים, והגיל הממוצע בתחילת המעקב היה 52.4). נעשה מעקב מקביל על אוכלוסיית הבקרה שמנתה 116,952 אנשים תואמים לאוכלסיית חולי ה-RA , כשהמעקב הסתכם ב-193,752 ו-792,941 שנות מטופל, בהתאמה.

במטופלים עם RA הסיכון לפתח DVT ו-PE היה פי 3.36 ו-2.07 בהתאמה, בהשוואה לקבוצת הביקורת, לאחר התאמות לגיל , מין ומחלות רקע.

הסיכון הכפול ל-DVT ו-PE ביחד גם היה גבוה יותר בחולי RA ללא תלות בתחלואה נלווית אחרת.

המחברים מסכמים איפוא שמחקר קוהורט לאומי פרוספקטיבי זה מדגים שהסיכון ל-DVT ו-PE עולה באופן משמעותי בחולי RA בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

Ann Rheum Dis. Published online August 7, 2013

הערת המערכת: יותר ויותר מחקרים מראים כי RA מהווה גורם סיכון קרדיווסקולרי משמעותי, השווה או כמעט שווה בעוצמתו לאלו של סוכרת והפרעות קרדיו-מטבוליות אחרות. המחקר הנוכחי מדגים כי הקשר קיים גם בין RA לאירועי DVT ו-PE , מה שכמובן מחדד את הצורך במעקב וטיפול מונע מולטידיספלינארי/הוליסטי להפחתת גורמי הסיכון האחרים לאירועים ווסקולרים אלה.

מה שיכול להיות מעניין וחשוב לבדוק מחקרית הוא אם טיפול ואיזון טוב של חולי RA ושיפור במדדים כמו ACR20 וכד’ גם מפחית הסיכון לאירועים הווסקולרים הללו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה