פעילות גופנית עשויה להביא לשיפור בזיכרון בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל (J Alzheimers Dis)

הליכה על הליכון למשך 30 דקות, ארבעה ימים בשבוע, במהלך תקופה של 12 שבועות, הביאה לשיפור מדדי זיכרון ויעילות התפקוד העצבי במבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. מהממצאים עולה כי פעילות גופנית עשויה להגן מפני מחלת אלצהיימר או לעכב את התפתחות המחלה בחולים בסיכון.

מהנתונים עולה כי לאחר 12 שבועות תכנית פעילות גופנית מתונה, חל שיפור בפעילות העצבית, כאשר המשתתפים נדרשו לפחות משאבים לביצוע אותה משימת זיכרון.

למחקר גייסו החוקרים מבוגרים בקהילה בגילאי 60-88 שנים, שדיווחו כי הקפידו על פעילות גופנית בעצימות מתונה פחות מ-3 ימים בשבוע. 17 משתתפים אובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל ו-18 היו ביקורות בריאות ותואמות בגיל.

כל המשתתפים במחקר עברו הערכה נוירופסיכולוגית מקיפה לפני ואחרי ההתערבות, כולל מבחני מיני-מנטל, AVLT (Auditory Verbal Learning Test) ו-DRS (Dementia Rating Scale). בנוסף, צורות אחרות של מבחני AVLT ו-DRS שימשו לפני ואחרי ההתערבות.

הפעילות הגופנית כללה 44 מפגשי הליכה על הליכון תחת השגחה , במהלך תקופה של 12 שבועות. עצימות הפעילות הגופנית, משך הפעילות והתדירות השבועית הוגברו בהדרגה במהלך ארבעת השבועות הראשונים עד שהמשתתפים הלכו 30 דקות בכל פעם, ארבע פעמים בשבוע, בעצימות של 50-60% מרזרבת קצב הלב במהלך שבועות 5-12.

המשתתפים עברו בדיקות fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging), במהלכן התבקשו לזהות שמות של 30 אנשים מפורסמים, דוגמת פרנק סינטרה, ו-30 שמות של אנשים לא-מפורסמים, שנבחרו באקראי. הם התבקשו ללחוץ על מקש עם האצבע המורה הימנית, במידה והשם היה של אדם מפורסם ולהשתמש באצבע האמצעית במידה והשם היה של אדם שאינו מפורסם.

הן חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל והן הבריאים יכולים לבצע את המשימה בקלות רבה, לכן ניתן להשוות בין שתי הקבוצות. בשתי הקבוצות חל שיפור משמעותי בסיבולת לב-ריאה, כפי שבא לידי ביטוי בשיא היכולת האירובית, בהיקף של כ-10% מתחילת המחקר.

החוקרים מצאו גם כי מדדי הזיכרון במבחן AVLT, שדרש כי המשתתפים יחזרו על רשימה של 15 מילים שהוקראו להם, השתפר משמעותית בקרב חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, בהשוואה למצב בתחילת המחקר.

בקבוצת החולים עם ליקוי קוגניטיבי קל חל שיפור עם פעילות גופנית. לפני ההתערבות, הם יכלו לזכור ארבע מילים ולאחריה עלו לחמש מילים, הבדל שהיה שיפור משמעותי עבורם. יתרה מזאת, הם אינם מאבדים זיכרון כפי שהיה קודם לכן והממצאים היו די מרשימים.

החוקרים מאמינים כי פעילות גופנית עשויה להשפיע לטובה על הזיכרון במספר דרכים, כולל הגברת זרימת הדם למוח ונפח הדם במוח, כאשר אלו עשויים להביא לשיפור תפקוד נוירונים ולסייע באספקת חומרי תזונה.

J Alzheimers Dis. In press, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה