גישות יעילות למניעת הדבקה בנגיף HCV (מתוך Clin Infect Dis)

שכיחות זיהומים בנגיף HCV (Hepatitis C Virus) מצויה במגמת עליה, בעיקר בצעירים לבנים המתגוררים באזורים כפריים, הנוהגים בשימוש תוך-ורידי באופיאטים. במאמר סקירה שפורסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases דנים הכתבים בשש דרכים להילחם בהתפשטות נגיף HCV בקבוצה זו.

היארעות הזיהום בנגיף HCV מצויה במגמת עליה בצעירים בגילאי 15-30 שנים המזריקים סמים. הנגיף נפוץ פי עשר בהשוואה לזיהומי HIV ועקף את נגיף HIV במספר מקרי התמותה בארצות הברית בשנת 2007. קרוב לארבעה מיליון אנשים בארצות הברית מאובחנים עם זיהום כרוני ב-HCV.

במשך 16 שנים ערכו החוקרים את מחקר UFO (U Find Out) עם משתתפים המשתמשים בסמים דרך הוריד. התכנית נועדה לחלק מזרקים נקיים, אך עם דגש רב יותר על נושאים סוציאליים המעודדים שימוש בסמים ושילוב מספר גישות למניעת זיהום בנגיף. מנתונים ממחקר פרוספקטיבי עולה כי ההתערבויות בשימוש עשויות להפחית את הסיכון לזיהום.

בנוסף, החוקרים מציינים כי למעלה מ-31,000 צעירים המזריקים סמים צפויים להידבק בנגיף HCV בכל שנה. למרות שישנן עדויות לפיהן היארעות הזיהום הנגיפי במגמת ירידה בעשורים האחרונים, במידה ומספר הצעירים המזריקים סמים יעלה עלולים לאבד שיפור זה.

לפיכך, המומחים ממליצים על שש אמצעים למניעת התפשטות זיהום בנגיף HCV:

1.      הפחתת הסיכון עקב שיתוף ציוד לשימוש בסמים, דוגמת מיכלים, פילטרים ומי שטיפה. החוקרים מעריכים כי מתן תשומת לב לציוד הנלווה כמו גם לשיתוף מזרקים יביא למניעת לפחות 25% מההדבקות בנגיף. הזמינות של ציוד חד-פעמי עשוי להפחית את הסיכון.

2.      שימוש בבדיקה מהירה כנקודת טיפול, המספקת תוצאות בתוך עשרים דקות, ועשויה לזהות זיהומים לפני הופעת נוגדנים בדם, ובשילוב עם ייעוץ מתאים, עשויה לסייע במניעת הדבקה.

3.      התייחסות להיבטים חברתיים והיבטים הקשורים במערכות יחסים ונוגעים לשימוש תוך-ורידי בסמים, לעידוד אלו שאינם נגועים בנגיף לנקוט משנה זהירות בשימוש בסמים עם שותף הנושא את הנגיף.

4.      עידוד הפסקות מהזרקות בסמים מאחר שהנגיף אינו יכול לעבור ללא התנהגות זו. במחקרים קודמים, החוקרים גילו כי ככל שמשתמשים בסמים ניסו להפסיק את השימוש בסם לעיתים תכופות יותר, כך עלה הסיכוי להצלחה בסופו של דבר.

5.      פיתוח מודלים להנחיית שימוש בגישות למניעה, כולל גישות מוכנות כמו הגדלת זמינות מזרקים וגישות עתידיות דוגמת הכוונת טיפול אנטי-ויראלי כמתן מניעתי, כמו גם חיסונים.

6.      שילוש סינרגיסטי של התערבויות, דוגמת תחלופת מזרקים ותוכניות לטיפול אחזקה במתאדון.

Clin Infect Dis. 2013;57:S32-S38

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • משלב Bulevirtide עם Peginterferon Alfa-2a עדיף על Bulevirtide לבדו כנגד זיהום כרוני בהפטיטיס D (מתוך N Engl J Med)

    משלב Bulevirtide עם Peginterferon Alfa-2a עדיף על Bulevirtide לבדו כנגד זיהום כרוני בהפטיטיס D (מתוך N Engl J Med)

    משלב Bulevirtide במינון 10 מ”ג עם Peginterferon Alfa-2a עדיף על Bulevirtide במינון 10 מ”ג בלבד בטיפול בחולים עם זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס D (HDV, או Hepatitis D Virus) כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. במחקר בשלב 3, טיפול מונותרפי ב- Bulevirtide הוביל לתגובה נגיפית בחולים עם זיהום כרוני […]

  • בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-DDW)

    בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-DDW)

    בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית ייתכן סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Digestive Disease Week. באופן ספציפי יותר, תעד סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בנשים עם דלקת כבד אוטואימונית (Autoimmune Hepatitis) ודלקת ראשונית של דרכי המרה (Primary Biliary Cholangitis). החוקרים השלימו מחקר עוקבה רב-מרכזי, רטרוספקטיבי, […]

  • הפטיטיס D - סקירה (JAMA, CME)

    הפטיטיס D - סקירה (JAMA, CME)

    זיהום בנגיף הפטיטיס D הוא סיבה לדאגה ברחבי העולם, כאשר הוא מתרחש בשילוב עם זיהום בנגיף הפטיטיס B, ומשפיע על כ-12 עד 72 מיליון בני אדם ברחבי העולם. סקירה זו מתוך ה-JAMA מתעמקת במורכבויות של זיהום בנגיף הפטיטיס D, עם פירוט על אֵפּידֶמיולוגיה, אבחון, מניעה וכן על ההתפתחויות העדכניות בטיפול בו. סקירת המידע הזמין מעניקה תובנות חשובות על האתגרים שמציב זיהום בנגיף הפטיטיס D ועל המאמצים המתמשכים לטפל בבעיה זו של בריאות הציבור.

  • משלב Sofosbuvir/Velpatasvir עם Ribavirin משפר תפקוד כלייתי וכבדי בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HCV (מתוך כנס The Liver Meeting)

    משלב Sofosbuvir/Velpatasvir עם Ribavirin משפר תפקוד כלייתי וכבדי בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HCV (מתוך כנס The Liver Meeting)

    משלב Sofosbuvir/Velpatasvir (אפקלוזה) עם Ribavirin נמצא יעיל בקרב חולים עם זיהום כרוני ועמיד בנגיף HCV (או Hepatitis C Virus) עם שחמת כבד ומחלת כליות כרונית, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-The Liver Meeting. החוקרים מסין בחנו את הבטיחות והיעילות של 12 שבועות טיפול במשלב Sofosbuvir/Velpatasvir עם Ribavirin ב-65 חולים (גיל ממוצע של 52.3 […]

  • טיפול ארוך-טווח ב-Tenofovir Disoproxi Fumarate מלווה בסיכון מוגבר לשברים בקשישים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (מתוך J Hepatol)

    טיפול ארוך-טווח ב-Tenofovir Disoproxi Fumarate מלווה בסיכון מוגבר לשברים בקשישים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (מתוך J Hepatol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ארוך-טווח ב- Tenofovir Disoproxi Fumarate (או TDF) מלווה בסיכון מוגבר לשברים בקשישים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (או Hepatitis B Virus). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהום בנגיף HBV מלווה בירידה בצפיפות עצם ועליה בסמני שחלוף עצם. עם […]

  • לוחמים וחטופים חזרו מעזה עם זיהומים עמידים: המשבר הבריאותי בעזה מחריף, והשפעותיו יורגשו בישראל (YNET, הארץ)

    לוחמים וחטופים חזרו מעזה עם זיהומים עמידים: המשבר הבריאותי בעזה מחריף, והשפעותיו יורגשו בישראל (YNET, הארץ)

    בדיקות רפואיות מעידות על הדבקה בוירוסים, חיידקים עמידים וטפילים בחטופים והחטופות שחזרו משבי החמאס ואצל חיילים השבים מלחימה בעזה. לפי מומחים לבריאות הציבור, המצב הבריאותי החמור בעזה מהווה כר פורה להתפתחות של מחלות זיהומיות ומגפות, והשפעות אלה יורגשו גם בישראל בתוך שבועות

  • טיפול ב-Tenofovir Disoproxil טוב יותר מ-Entecavir כנגד סרטן כבד משנית ל-HBV (מתוך JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Tenofovir Disoproxil טוב יותר מ-Entecavir כנגד סרטן כבד משנית ל-HBV (מתוך JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Tenofovir Disoproxil(אוויפלרה) עשוי להביא לשיעורי הישרדות כוללים והישרדות ללא-הישנות גבוהים יותר, בהשוואה לטיפול ב-Entecavir (אנטקאביר) בחולים עם סרטן כבד משנית לזיהום בנגיף HBV (או Hepatitis B Virus) לאחר ניתוח לכריתה של הכבד. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי טיפול כנגד הנגיף עשוי למנוע הישנות ממאירות ולהאריך את ההישרדות הכוללת לאחר […]

  • משלב Sofosbuvir/Velpatasvir עם Tenofovir Alafenamide יעיל כנגד זיהום משולב ב-HBV ו-HCV (מתוך כנס ה-The Liver Meeting)

    משלב Sofosbuvir/Velpatasvir עם Tenofovir Alafenamide יעיל כנגד זיהום משולב ב-HBV ו-HCV (מתוך כנס ה-The Liver Meeting)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס The Liver Meeting עולים שיעורי תגובה נגיפית ממושכת גבוהים עם משלב Sofosbuvir/Velpatasvir (אפקלוזה) עם Tenofovir Alafenamide (ומלידי) במשך 12 שבועות כנגד זיהום משולב בנגיפי HCV ו-HBV.  יתרה מזאת, לא תועדו מקרים של רה-אקטביציה של HBV DNA במהלך תקופת הטיפול. החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, בתווית-פתוחה, להערכת הבטיחות והיעילות של משלב […]

  • אבחנה של HCV אינה מעלה את הסיכון לתמותה על-רקע COVID-19 (מתוך כנס ה-Liver Meeting)

    אבחנה של HCV אינה מעלה את הסיכון לתמותה על-רקע COVID-19 (מתוך כנס ה-Liver Meeting)

    מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Liver Meeting עולה כי בקרב חולים עם זיהום בנגיף HCV (או Hepatitis C Virus) בלבד לא תועד סיכון מוגבר לתמותה בעקבות הדבקה בנגיף הקורונה, אם כי בחולים עם הזיהום הנגיפי ושחמת כבד תועד סיכון מוגבר לתמותה בעקבות זיהום COVID-19. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה להבנת האינטראקציה בין […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה