הערכת שכיחות תקלות הקשורות בציוד רפואי בחדרי ניתוח (BMJ Qual Saf)

תקלות הקשורות בציוד רפואי אחראיות לכחמישית מכלל הטעויות המופיעות בחדרי ניתוח, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית חדשה, שפורסמה בכתב העת BMJ Quality and Safety.

במחקר הנוכחי, החוקרים ערכו חיפוש במספר מאגרי נתונים אלקטרוניים לזיהוי מחקרים כמותיים להערכת טעויות בחדרי ניתוח וסיבוכים. הם לא כללו מחקרם שלא כימתו את התרומה של כשל טכנולוגי או כשל בציוד ואלו שבחנו תקלות מעבר לפרוצדורות כירורגיות. מבין 28 המחקרים שנכללו, חציון מספר הטעויות לכל פרוצדורה עמד על 15.5 וחציון טעויות בציוד/טכנולוגיה היווה 19.3% מכלל הטעויות.

מחקרים פרוספקטיביים נטו לדווח על יותר טעויות מאשר הערכות עצמיות (חציון של 12.2 לעומת 0.4). החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין טעויות הקשורות בציוד ובין סך הטעויות לכל ניתוח.

מהערכת הנתונים משמונה מחקרים עלה כי חוסר זמינות ציוד היה אחראי ל-37.7% מכלל התקלות, בעוד שבעיות קונפיגורציה היו אחראיות ל-43.4% ותקלה ישירה בתפקוד הייתה אחראית ל-33.5%.

מבין ארבעת המחקרים שסיווגו את חומרת התקלות, 21.2% מכלל התקלות הוגדרו כמג’וריות ובעיות בציוד, כשל תקשורת וכשל טכני היוו 20.8%, 8% ו-13% מהתקלות המג’וריות, בהתאמה.

בשישה מחקרים להערכת תקלות לפי סוג הניתוח, ניתוח לבבי, בהשוואה לניתוח כללי, לווה בשיעור גבוה יותר של תקלות בציוד (2.99 לעומת 0.79) וסך התקלות (18.45 לעומת 2.0).

בשישה מחקרים להערכת ההשפעות של התערבויות על שיעור התקלות, יישום ההתערבות הביא להפחתת שיעור התקלות בהיקף של 38.5%, כולל הפחתת תקלות בציוד בהיקף של 48.6%. מבין המחקרים להערכת רשימות משימות שכללו באופן ספציפי בדיקת ציוד, ההתערבות הפחיתה את שיעור התקלות בציוד בשיעור של 60.7%, בממוצע.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תקלות הקשורות בציוד מהוות חלק משמעותי מכלל הטעויות המדווחות במחקרים להערכת כשלי בטיחות בחדרי ניתוח, אך הדיווחים בנושא משתנים באופן נרחב. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

BMJ Qual Saf. Published online July 25, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה