מתן אנטיביוטיקה לילדים עד גיל שנה מעלה את הסיכון לאקזמה בהמשך חייהם; לאנטיביוטיקה הניתנת במהלך ההריון אין השפעה כזו (British Journal of Dermatology)

חשיפה לאנטיביוטיקה במהלך השנה הראשונה לחיים, אך לא חשיפה בזמן ההריון, עלולה להגביר את הנטייה של ילדים וצעירים לאקזמה, כך לפי סקירה ומטא אנליזה שפורסמה ביוני במגזין the British Journal of Dermatology וסקירה שלה מתפרסמת כעת במדסקייפ.

לדברי החוקרים, מספר  מחקרים טענו בעבר כי חשיפה מוקדמת לאנטיביוטיקה עלולה להגביר את הסיכון לאקזמה בהמשך החיים, אך העדויות לכך עד היום היו סותרות ולא נערכה סקירה סיסטמטית מקיפה. לכן בחרו החוקרים לסקור מחקרים תצפיתיים ולבחון את הקשר האפשרי בין מתן אנטיביוטיקה בשנה ראשונה לחיים בהשוואה למתן אנטיביוטיקה במהלך ההריון ובין התפתחות אקזמה בילדות ועד גיל 25.

החוקרים זיהו 20 מחקרים רלוונטיים, ו-17 מתוכם העריכו את החשיפה לאחר הלידה כשיחס הסיכונים המצטבר מכולם היה 1.41 (עם 95% confidence interval 1.30 – 1.53). ה-OR הכולל (והרווח בר סמך)  היה 1.40 95% CI, 1.19 – 1.64),) בעשרה מחקרים אורכיים ו-1.43 ((95% CI, 1.36 – 1.51 בשבעה מחקרים חוצי קבוצות (cross-sectional). עבור כל קורס נוסף של אנטיביוטיקה שקיבלו הילדים בשנה הראשונה בחיים, נראתה עליה של 7% בסיכון לסבול מאקזמה (עם OR כולל של 1.07, 95% CI, 1.02 – 1.11) , כלומר, נראה שיש קשר מנה-תגובה משמעותי.    החוקרים לא מצאו קשר מובהק בין החשיפה לאנטיביוטיקה לפני הלידה לבין הסיכון לאקזמה, בארבעה מחקרים שונים שבחנו קשר זה. יחס הסיכונים הכולל היה 1.30 , עם 95% CI- 0.86 – 1.95 .

החוקרים מסכמים כי החשיפה לאנטיביוטיקה בשנה הראשונה לחיים היתה שכיחה יותר בילדים עם אקזמה, בעוד שחשיפה לאנטיביוטיקה בעת ההריון לא נמצאה קשורה באופן מובהק לסיכון לאקזמה. החוקרים משערים  כי מאחר שאנטיביוטיקה בספקטרום רחב עשוייה לשנות את המיקרופלורה במעי, מיקרואורגניזמים המתיישבים במעי התינוק מעוררים את הרקמה הלימפטית במערכת העיכול, ולכן הם משפיעים על ההתפתחות של מערכת החיסון הצעירה, של עמידות חיסונית וכן של מצבים אלרגיים ואוטואימוניים. כאמור, החשיפה לאנטיביוטיקה בשלב מוקדם בחיים עלולה להגדיל את הסיכון לאקזמה בהמשך גם ב-40%, כשלאנטיביוטקות רחבות טווח יש השפעה מכרעת יותר, וכשכל קורס נוסף של אנטיביוטיקה מעלה את הסיכון ב-7% נוספים. לכן, לדברי החוקרים, על הרופאים לרשום אנטיביוטיקה תוך שימוש במשנה זהירות, ובמיוחד בילדים רגישים הנמצאים בסיכון גבוה.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

Br J Dermatol 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה