אורח חיים בריא עשוי להגן מפני ממאירות אגרסיבית של הערמונית (Nutrition and Cancer)

ניתן להפחית את הסיכון לאבחנה ממאירות אגרסיבית של הערמונית באמצעות הקפדה על דיאטה ופעילות גופנית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Nutrition and Cancer.

במהלך המחקר בחנו החוקרים את אורח החיים והתזונה של למעלה מ-2,000 גברים עם אבחנה חדשה של סרטן ערמונית. במחקר החתך, הם מצאו קשר הפוך ברור בין היענות גבוהה יותר להמלצות ה-WCRF (World Cancer Research Fund) בנושאי תזונה ופעילות גופנית ובין הסיכון לאבחנה של ממאירות אגרסיבית של סרטן הערמונית.

הממצאים היו מובהקים סטטיסטית ודומים בגברים שחורים ולבנים, למרות שבגברים שחורים סיכון גבוה יותר לגידולים אגרסיביים מאוד. בפרט, החוקרים מצאו כי הגבלת צריכת בשר אדום והימנעות מדיאטה עתירת-אנרגיה מספקים הגנה משמעותית מפני גידולים אגרסיביים.

יתר המלצות WCRF כוללות שמירה על מדד מסת גוף בטווח התקין (21-23 ק”ג למטר בריבוע), הקפדה על 30 דקות של פעילות גופנית מאומצת כל יום, או 60 דקות של פעילות גופנית מתונה בכל יום; להימנע מצריכת משקאות ממותקי סוכר; צריכת לפחות חמש מנות ירקות ופירות ללא עמילן בכל יום; צריכת לפחות 25 גרם דגנים לא-מעובדים וקטניות בכל יום; הגבלת צריכת אלכוהול לשתי משקאות בכל יום בגברים ומשקה אחד בכל יום בנשים; הגבלת צריכת נתרן לכמות של עד 2.4 גרם ליום.

מרבית הגברים מצויים בסיכון לסרטן ערמונית, אך דרגת האגרסיביות של המחלה היא החשובה ביותר מבחינה קלינית. התוצאות חיוביות גם עבור גברים שכבר אובחנו עם סרטן ערמונית וחוששים מפני החמרה של המחלה, שכן ניתן לשלוט במחלה באמצעות דיאטה ואורח חיים בריא.

החוקרים בחנו את הקשר בין היענות להמלצות ה-WCRF והסיכון לממאירות אגרסיבית מאוד של הערמונית ב-1,064 גברים שחורים ו-1,088 גברים לבנים, בגילאי 40-70 שנים, עם אבחנה חדשה של סרטן הערמונית. הם הגדירו סרטן ערמונית אגרסיבי מאוד בנוכחות מדד גליסון של 8 ומעלה או ריכוז PSA של  מעל 20 ננוגרם למ”ל, או מדד גליסון של 7 ומעלה ושלב קליני של cT3-cT4.

במודל רב-משתנים, היענות גבוהה יותר נקשרה באופן הפוך עם ממאירות אגרסיבית מאוד של הערמונית (יחס סיכויים של 0.87). במודל זה, הסבירות לגידולים אגרסיביים מאוד בעת האבחנה ירדה ב-13% עם כל עליה של נקודה אחת במדד ההיענות הכולל.

הם גם קבעו כי הסיכון לסרטן ערמונית אגרסיבי מאוד בעת האבחנה היה גבוה יותר ב-38% בגברים שהקפידו על פחות מ-4 מבין 9 ההמלצות, בהשוואה לאלו שהקפידו על ארבע המלצות, או יותר (יחס סיכויים של 1.38). התוצאות היו דומות בגברים שחורים ולבנים.

החוקרים זיהו שתי המלצות פרטניות שניבאו משמעותית סיכון מופחת למחלה אגרסיבית מאוד: צריכת פחות מ-500 גרם בשר אדום בכל שבוע (יחס סיכויים של 0.77) וצריכת פחות מ-125 קילו-קלוריות ל-100 גרם מזון בכל יום (יחס סיכויים של 0.71).

רק 7.6% מהגברים הקפידו על ההמלצה לשלושים דקות של פעילות גופנית מאומצת או לפחות שישים דקות של פעילות גופנית מתונה בכל יום. רק 15.7% מהגברים הקפידו על ההמלצה להגבלת מזון עתיר אנרגיה ל-125 קילו-קלוריות ל-100 גרם, או פחות. כ-63% מהגברים דיווחו כי צרכו לפחות חמש מנות פירות וירקות בכל יום, כמומלץ, אך רק 13.5% צרכו לפחות 25 גרם ליום של דגנים וקטניות. רק 24% הקפידו על ההמלצה לצריכת פחות מ-2.4 גרם נתרן ליום.

Nutrition and Cancer

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה