הערכת חשיבות Interleukin-6 ו-CRP בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Respiratory Research)

בכתב העת Respiratory Research מדווחים חוקרים כי סמנים לדלקת סיסטמית, דוגמת Interleukin-6, קשורים באופן עקבי עם שיעורי התמותה ותפקוד גופני ירוד בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease).

מחקרים קודמים מצאו כי ריכוז גבוה של IL-6 ו-CRP (C-Reactive Protein) לא השתנו משמעותית בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית במהלך תקופה של שנה אחת. עם זאת, חסרים מחקרים עם תקופת מעקב ארוכה יותר. לפיכך, במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את רמות CRP ו-IL-6 בדם במהלך שלוש שנים בחולי COPD ולהעריך את הקשר בין סמני דלקת אלו ובין תוצאות המחלה.

מדגם המחקר כלל 77 חולים לא-מאושפזים עם COPD, שנבחנו בתחילת המחקר, ו-53 חולים נכללו במחקר פרוספקטיבי. הם בחנו את ריכוז IL-6, CRP, מרחק הליכה לשש דקות ומדד מסת גוף בתחילת המחקר ולאחר שלוש שנים. הריכוז בדם של IL-6 נקבע לפי בדיקות ELISA וריכוז CRP נקבע לפי בדיקות Particle-Enhanced Immunonephelometry.

מהתוצאות עולה כי חלה עליה משמעותית בריכוז IL-6 לאחר שלוש שנים, בהשוואה לרמות בתחילת המחקר (0.8 לעומת 2.4 פיקוגרם למ”ל, p<0.001) ולווה בתוצאות פחות טובות במבחני מרחק הליכה לשש דקות. מניתוח סטטיסטי עלה קשר בין ריכוז IL-6 גבוה יותר ובין שיעורי תמותה גבוהים יותר (יחס סיכון של 2.68, p=0.02). החוקרים לא זיהו שינוי בריכוז CRP (5 לעומת 4.7 פיקוגרם לליטר, p=0.84), למרות שב-11 חולים חל שינוי של מעל 3 מ”ג לליטר בריכוז CRP לאחר שלוש שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה קשר בין סמנים לתהליך דלקתי סיסטמי ובין שיעורי התמותה והתפקוד הגופני של חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית.

Respiratory Research. 2013;14(24)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה