בדיקת MicroRNA עשויה לסייע בזיהוי ממאירות פרה-קלינית של המעי הגס והרקטום (J Natl Cancer Inst)

תוצאות בדיקות דם לסמן ביולוגי הקשור עם ממאירות של המעי הגס והרקטום ופוליפים במעי הגס פותחות את האפשרות לזמינות בדיקות דם המשמשות כבדיקות סקירה לזיהוי מצבים אלו בעתיד. בדיקת MicroRNA בדם (miR-21) מזהות במדויק 92% מהחולים עם סרטן מעי גס ורקטום ועד 82% מהחולים עם פוליפים מתקדמים במעי הגס, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the National Cancer Institute.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי miR-21 ו-mIR-31 הינם סמנים אפשריים בדם שהערך שלהם בניבוי הופעת סרטן מעי גס ורקטום בבני אדם עדיין לא נקבע. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את הערך של בדיקות miR-21 ו-miR-31 , באמצעות הערכת דגימות הדם של 12 חולים עם סרטן מעי גס  ורקטום ו-12 ביקורות. החוקרים אישרו את התוקף של ביטוי miRNA אפשריים בדגימות סרום ממדגם בלתי-תלוי של 186 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, 60 חולים לאחר ניתוח, 43 חולים עם אדנומה מתקדמת ו-53 ביקורות.

החוקרים בחנו את ביטוי miR-21 ב-166 דגימות תואמות של סרטן מעי גס ורקטום, במטרה לקבוע אם בדיקות miRNA בדם משקפות את הביטוי בחולי סרטן מעי גס ורקטום. הם גם ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת שיעורי ההישרדות של החולים.

החוקרים מדווחים כי למרות ש-miR-21 מופרש מתאים ממאירים של המעי הגס והרקטום, עם ביטוי יתר בסרום של חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, אין הבדלים מובהקים סטטיסטית בין ביטוי miR-31 בין חולים עם הממאירות ובין ביקורות. במדגם העוקבה לאישור תוקף הנתונים, החוקרים מצאו כי רמות miR-21 היו גבוהות יותר משמעותית בדגימות סרום לפני הניתוח מחולים עם אדנומות וממאירות של המעי הגס והרקטום שעברו ניתוח לריפוי. רמות miR-21 בסרום הבחינו בין אדנומות וממאירות של המעי הגס והרקטום ובין הביקורות.

ביטוי מוגבר של miR-21 בדם וברקמה היה קשור באופן מובהק סטטיסטית עם גודל הגידול, גרורות מרוחקות ושיעורי הישרדות גרועים. יתרה מזאת, רמות miR-21 בדם זוהו כגורם פרוגנוסטי בלתי-תלוי לממאירות של המעי הגס והרקטום (יחס סיכון של 4.12, p=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי miR-21 בסרום מהווה ביומרקר מבטיח לאבחנה מוקדמת וניבוי הפרוגנוזה של ממאירות של המעי הגס והרקטום.

J Natl Cancer Inst. 2013;105: 849-859

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה