הערכת השילוב של אספירין עם קלופידוגרל בטיפול באירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי מינורי חד (NEJM)

בכתב העת New England Journal of Medicine מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולי עם אירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי מינורי, בהם ניתן לטפל בתוך 24 שעות מהופעת התסמינים, השילוב של קלופידוגרל ואספירין עדיף על מתן אספירין בלבד בהפחתת הסיכון לאירוע מוחי במהלך תשעים הימים הראשונים ואינו מביא לעליה בסיכון לדימומים.

לדברי החוקרים, אירוע מוחי מופיע באופן תדיר במהלך השבועות הראשונים לאחר אירוע איסכמי חולף (TIA או Transient Ischemic Attack) או אירוע מוחי מינורי. השילוב של קלופידוגרל עם אספירין עשוי לספק הגנה רבה יותר כנגד אירועים מוחיים נוספים, בהשוואה לטיפול באספירין בלבד.

החוקרים ערכו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 114 מרכזים בסין. במסגרת המחקר חולקו באקראי 5,170 חולים בתוך 24 שעות מהופעת אירוע מוחי איסכמי מינורי או אירוע איסכמי חולף בסיכון-גבוה, לטיפול משולב בקלופידוגרל עם אספירין (קלופידוגרל במינון ראשוני של 300 מ”ג ולאחר מכן 75 מ”ג למשך 90 ימים, בשילוב עם אספירין במינון 75 מ”ג ליום למשך 21 הימים הראשונים) או לפלסבו עם אספירין (75 מ”ג ליום למשך 90 ימים).

כל המשתתפים קיבלו טיפול בתווית-פתוחה באספירין במינון של 75-300 מ”ג, בהתאם להחלטת הרופא המטפל ביום הראשון.

התוצא העיקרי היה אירוע מוחי (איסכמי או המורגי) במהלך תשעים הימים הראשונים למעקב. החוקרים בחנו הבדלים בטיפול באמצעות מודל סטטיסטי.

מהתוצאות עולה כי 8.2% מהחולים שטופלו באספירין וקלופידוגרל אובחנו עם אירוע מוחי, זאת בהשוואה ל-11.7% מהחולים שטופלו באספירין בלבד (יחס סיכון של 0.68, p<0.001). דימום בינוני או חמור תועד בשבעה חולים (0.3%) בקבוצת הטיפול המשולב, ובשמונה חולים (0.3%) בקבוצת הטיפול באספירין בלבד (p=0.73); שיעור האירועים ההמורגיים עמד על 0.3% בכל קבוצה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי מינורי, הפונים לקבלת טיפול בתוך 24 שעות מהופעת התסמינים, ישנה עדיפות לטיפול משולב באספירין וקלופידוגרל, בהשוואה לטיפול באספירין בלבד, במניעת אירוע מוחי נוסף בתוך שלושה חודשים.

NEJM June 26, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה