מה בין טיפול קודם להקלה על כאב ובין שיעורי ההצלחה של הטיפול? (JAMA Intern Med)

במידה וחולים לא זכו להצלחה רבה עם טיפול מסוים להקלה על כאב, הם עשויים לדווח כי הטיפול הבא גם כן אינו מקל על הכאב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

מחקרים קודמים מצאו כי בחולים שטופלו בפלסבו במחקרים קליניים התוצאות לא היו כה טובות לאחר החלפה לתרופה האמיתית, בהשוואה לאלו שקיבלו את הטיפול האמיתי לכל אורך הדרך.

במסגרת המחקר גייסו החוקרים 39 אנשים בריאים, שיועדו לעבור בדיקות במהלך שלושה ימים. לכל משתתף התאימו החוקרים מדבקות שחיממו את הרועות ליצירת כאב בדרגה מתונה במהלך היומיים הראשונים.

קבוצה אחת קיבלה קרם לא-פעיל שנמרח על המדבקות והחוקרים הפחיתו את רמת הכאב בכדי לגרום להם לחשוב כי הקרם הקל על הכאב שלהם. בקבוצה השנייה נמרח אותו קרם על המדבקות אך רמת הכאב נותרה זהה, בכדי לגרום להם לחשוב כי הקרם אינו יעיל בהקלה על הכאב.

החוקרים חזרו על הניסוי ביום השלישי אך לשתי הקבוצות נמסר כי הם קיבלו טיפול שונה, והחוקרים הפחיתו את רמת הכאב בכל קבוצה.

בסולם שבין 0-100, כאשר מדד גבוה יותר מעיד על כאב עז יותר, החוקרים הפחיתו את דרגת הכאב בכל קבוצה מ-80 ל-50 לאחר מריחת הקרם.

המשתתפים בקבוצה בה תועדה הצלחה של הטיפול ביום הקודם דיווחו על ירידה ברמת הכאב מ-81 ל-40. בקבוצה עם כשלון של הטיפול ביום הקודם נרשמה ירידה של מ-81 ל-54.

החוקרים סבורים כי ההבדל של 14 נקודות בין שתי הקבוצות צפוי לבוא לידי ביטוי באדם הממוצע. יתרה מזאת, מהדמיות של המוח של כל חולה עלה כי החולים בקבוצה עם חוויה שלילית קודמת חשו כאב בעוצמה רבה יותר. החוקרים למעשה זיהו עדות אובייקטיבית ולא סובייקטיבית, ההדמיות המוחיות הדגימו הבדלים ברמות הכאב.

JAMA Intern Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה