בית המשפט העליון בארצות הברית פסק שהפטנטים של חברת מיריאד לגנים BRCA1/2 אינם תקפים (מדסקייפ)

בית המשפט העליון בארצות הברית פסק בשבוע שעבר שהפטנטים שבידי חברת מיריאד גנטיקס, לגנים BRCA1 ו-BRCA2 , אינם תקפים. עם זאת, פסק  בית המשפט כי על אף שדנ”א מבודד לא יכול להיות בר פטנט, ניתן לרשום פטנט על cDNA (דנ”א משלים) מסונטז.

בית המשפט פסק כי מקטעי דנ”א מקוריים הם תוצר של הטבע ולכן לא ניתן לרשום עליהם פטנט רק בשל שהצליחו לבודדם, בניגוד ל- cDNA , שלא נוצר באופן טבעי. בפסק הדין נכתב כי חברת מיריאד אחראית  לחשיפה של המיקום המדויק והרצף הגנטי של הגנים BRCA1 ו-BRCA2, ועל אף שמדובר בתרומה חשובה, החברה לא יצרה או שינתה את המידע הגנטי המקודד לגנים הללו או למבנה הגנטי של הדנ”א.      פסיקת בית המשפט מאפשרת עדיין לרשום פטנטים על גנים בכך שהיא מפרידה בין דנ”א טבעי לסינטתי. דנא משלים יכול להתאים לבקשות פטנט מאחר שהוא אינו מקטע מבודד הקיים באופן טבעי, אינו תוצר של הטבע ולכן ניתן לרשום עליו פטנט.

הפטנט על הגנים נרשם על ידי החברה באמצע שנות התשעים, ומאז הפכה לחברה המסחרית היחידה המציעה שירותי בדיקה ל- BRCA1/2 בארצות הברית, בדיקה שעלותה אלפי דולרים. ב-2009 הוגשה נגד משרד הפטנטים, חברת מיריאד וקרן המחקר של אוניברסיטת יוטה, שהחזיקו בפטנט על הגנים,. התביעה טענה כי פטנט על גנים אנושיים טבעיים מפרה את התיקון הראשון לחוקה ואת החוק לפטנטים בגלל שגנים הם תוצר ש הטבע ולכן לא ברי פטנט.      התובעים העמיתים כללו את נציגי החולים, מטופלים ששרדו את מחלת הסרטן, חוקרים אקדמיים, רופאים ועמותות וארגונים רפואיים. לפני למעלה משלוש שנים, במרץ 10′ פסק בית המשפט הפדרלי בניו יורק נגד מיריאד ומצא כי הפטנט לגנים אינו תקף. החברה הגישה ערעור שנידון בבית המשפט לערעורים שמצא ביולי 11′ כי למיריאד הזכות לפטנט על גנים מסוימים. במרץ לאחר מכן (12′) בית המשפט העליון שקל מחדש את התיק לאחר פסיקה אחרת שביטלה פטנט של מעבדות פרומתיאוס. באוגוסט באותה השנה בית משפט פדרלי פסק לטובת מיריאד ולטובת פטנטים על גנים אך פסל פטנט על שיטות שנועדו להשוות רצפים גנטיים. בספטמבר ביקשו התובעים לשוב ולערער על הפטנט של מיריאד ובית המשפט הסכים. ההחלטה שניתנה השבוע היא בעלת השלכות רחבות על תעשיית הביוטכנולוגיה וככל הנראה תעלה שאלות לגבי תקפותם של פטנטים אחרים בתעשייה.

בחברה האמריקאית לפתולוגיה ויוזמות אחרות שהתשתפו בעתירה בירכו על החחלטה. לדבריהם, דנ”א מבודד הו תוצר של הטבע ולא התערבות ולכן אין מקום לשמור אותו כפטנט מוגן תוך פגיעה בחולים.      נראה כי מחיר הבדיקה עתיד לצנוח ללא הגנת הפטנט,  מעבדות נוספות תוכלנה לערוך אותה ומטופלים יוכלו לקבל חוות דעת נוספות, דבר שלא היה אפשרי עד כה. מעבדות וחברות אחרות תוכלנה לערוך מחקרים ובדיקות ואולי גם לפתח טיפולים המבוססים על הגנים.      חברת מיריאד רואה גם היא בפסיקה נצחון, מאחר שבית המשפט קיבל את טענותיה על הדנ”א המשלים. לדברי החברה בית המשפט המשיך להגן על קניינם הרוחני.

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה