אסתמה בילדות והסיכון לדום נשימה בשינה בבגרות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Thoracic Society)

אסתמה המופיעה בילדות מלווה בסיכון מוגבר לדום נשימה בשינה לאחר שנים, כך עולה ממחקר חדש, שתוצאותיו הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Thoracic Society. עם זאת, חומרת דום נשימה חסימתי בשינה אינה שונה בחולים הסובלים מאסתמה, בהשוואה לחולים ללא אסתמה.

לדברי החוקרים, אסתמה ניבאה עליה של כ-72% בסבירות להתפתחות דום נשימה חסימתי בשינה לאחר שמונה שנים. לאחר ריבוד הנתונים לפי גיל הנבדקים בעת האבחנה, החוקרים מצאו כי אסתמה שהופיעה בילדות הינה גורם מנבא משמעותי להתפתחות דום נשימה חסימתי בשינה.

החוקרים ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסיה שכלל משתתפים בגילאי 30-60 שנים, ללא דום נשימה חסימתי בשינה בתחילת המחקר בשנת 1988.

כל ארבע שנים, החולים עברו בדיקות שינה וראיונות מתוקננים והשלימו שאלוני בריאות. החוקרים תיעדו את גיל אבחנת אסתמה ע”י רופא ובחנו את הופעת דום נשימה חסימתי בשינה בבדיקת שינה לאחר שמונה שנים.

המדגם כלל 115 משתתפים עם אסתמה בתחילת המחקר ו-659 משתתפים ללא אסתמה. בתחילת המחקר, הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 49 שנים, גודש באף היה נפוץ יותר באלו עם אסתמה (58% לעומת 41%, P<0.001), ומדד מסת הגוף היה מעט גבוה יותר באלו עם אסתמה (30.6 לעומת 28.8 ק”ג למ”ר).

החוקרים זיהו קורלציה בין הופעת דום נשימה חסימתי בשינה ובין נוכחות אסתמה. לאחר שמונה שנים, 3.4% מהמשתתפים ללא אסתמה בתחילת המחקר אובחנו עם אסתמה. שיעור גבוה יותר של משתתפים עם אסתמה בתחילת המחקר פיתח דום נשימה חסימתי בשינה (41% בהשוואה ל-29%, P<0.001).

אסתמה זוהתה כגורם סיכון בלתי-תלוי לדום נשימה חסימתי בשינה לאחר שמונה שנים. לאחר תקנון למשתנים בתחילת המחקר, החוקרים מצאו כי הופעת אסתמה בילדות לוותה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון לדום נשימה חסימתי בשינה (יחס סיכויים של 2.16, p<0.05) ואילו אסתמה שהופיעה בבגרות לוותה בעליה על למעלה ממחצית (יחס סיכויים של 1.57, p<0.05).

ככל שהזמן שחלף מאבחנת אסתמה היה ארוך יותר, כך הסבירות לדום נשימה חסימתי בשינה הייתה גדולה יותר. עבור כל 5 שנים נוספות עם אסתמה, הסבירות לדום נשימה חסימתי בשינה עלתה ב-12%.

החוקרים לא זיהו הבדלים בחומרת דום נשימה חסימתי בשינה שאינו מטופל, כאשר סיווגו את אסתמה לפי גיל בעת ההופעה בין משתתפים עם ובלי אסתמה, אך גדלי המדגם הללו היו די קטנים.

החוקרים ממליצים לערוך בדיקות סקר תקופתיות של חולי אסתמה, בשלב מוקדם במהלך חייהם, לנוכחות הפרעות בשינה, נחירות ותסמינים אחרים המתאימים לדום נשימה חסימתי בשינה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Thoracic Society.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה