התועלת של אורח חיים בריא למניעת התקדמות מחלת כליות כרונית (J Am Soc Nephrol)

למניעת התקדמות מחלת כליות כרונית ותמותה מוקדמת עקב כשל כלייתי, נראה כי מומלץ להתמקד בלב. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיפור בריאות הלב עשויה לספק הגנה מפני התקדמות מחלת כליות כרונית.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-3,000 משתתפים במחקר REGARDS (Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke) להערכת ההיארעות של מחלת כליות סופנית בחולים עם מחלת כליות כרונית (ערכי GFR מתחת ל-60 mL/min/1.73m2). הם בחנו עד כמה חולים אלו הקפידו על המלצות ה-AHA לאורח חיים בריא לשמירה על בריאות הלב.

המרכיבים העיקריים בהמלצות ה-AHA כוללים את מדד מסת הגוף, פעילות גופנית, תזונה בריאה, עישון סיגריות, לחץ דם, רמות כולסטרול וערכי סוכר בדם ואלו עשויים לנבא גם את הסיכון למחלת כליות סופנית.

באוכלוסיית המחקר הנוכחי, 160 חולים פיתחו מחלת כליות סופנית במהלך חציון מעקב של 4 שנים ו-610 הלכו לעולמם. שיעורי ההיארעות עבור מרכיב הסוכר, לדוגמא, עמדו על 22.0 ל-1,000 שנות אדם באלו עם איזון ירוד של ערכי הסוכר, בהשוואה ל-20.1 באלו עם איזון בינוני של רמות הסוכר ו-6.1 באלו עם ערכי סוכר בטווח האידיאלי.

בסה”כ, אף אחד מהמשתתפים לא זכה לשמירה על כל המרכיבים בטווח האידיאלי, ב-34% שני מרכיבים מבין השבעה היו בטווח האידיאלי וב-3% חמישה מרכיבים, או יותר, היו בטווח האידיאלי. בחולים עם 2, 3 או 4 מרכיבים בטווח האידיאלי שיעורי ההתקדמות למחלת כליות סופנית היו נמוכים יותר משמעותית וחולים עם 5-7 מרכיבים בטווח האידיאלי לא פיתחו כלל מחלת כליות סופנית, בהשוואה לחולים בהם מרכיב אחד, לכל היותר, היה בטווח האידיאלי.  הסיכון לתמותה היה דומה.

יחסי הסיכון המתוקנים לגיל, מין, גזע, אזור מגורים גיאוגרפי, הכנסה, השכלה והיסטוריה של אירועים מוחיים ומחלות לב היו נמוכים בכ-50% בחולים עם ארבעה מרכיבים בטווח האידיאלי (יחס סיכון של 0.52), בהשוואה לאלו עם עד מרכיב אחד בטווח האידיאלי. עם זאת, לאחר תקנון רב-משתנים עם התייחסות לערכי eGFR, הקשר לא נותר עוד מובהק סטטיסטית.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים אקראיים ומבוקרים לקביעת התועלת של הפחתת הסיכון עם שיפור אורח החיים וגורמי סיכון.

J Am Soc Nephrol. Published online May 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה