האם למריחואנה תועלת בטיפול בסוכרת? (Am J Med)

חוקרים מארצות הברית מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Medicine כי עם שימוש במריחואנה בחולי סוכרת, איזון רמות הסוכר בדם היה טוב יותר, בהשוואה לחולים שמעולם לא נחשפו למריחואנה או בהשוואה לשימוש קודם במריחואנה.

לדברי החוקרים, בחולים שעישנו קנאביס רמות האינסולין בצום היו נמוכות יותר, עם שכיחות נמוכה יותר של עמידות לאינסולין, בהשוואה לאלו שלא עישנו קנאביס. ממצאים אלו נותרו על כנם גם כאשר החוקרים לא כללו בניתוח הנתונים חולי סוכרת מהמדגם הגדול של NHANES (National Health and Nutrition Survey) בין השנים 2005-2010.

בקרב נבדקים שעישנו מריחואנה היקף המותניים היה קטן יותר ורמות HDL היו גבוהות יותר, בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו מריחואנה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-4,600 משתתפים במאגר NHANES, מאגר ארצי מייצג של מבוגרים בארצות הברית, שהשלימו שאלונים בנושא.

מבין אלו, 579 משתתפים דיווחו כי נהגו לעשן מריחואנה (דיווח על עישון מריחואנה או חשיש בחודש האחרון), 1,975 עישנו מריחואנה בעבר אך שללו שימוש בהווה ו-2,103 מעולם לא עישנו או צרכו מריחואנה בכל דרך. רמות אינסולין וסוכר בצום נמדדו באמצעות בדיקות דם לאחר תשע שעות צום, ו-HOMA-IR (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance ) חושב להערכת עמידות לאינסולין.

רמות הסוכר היו נמוכות יותר בקרב נבדקים שעישנו בהווה מריחואנה בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו מריחואנה, אך ההבדל לא נותר משמעותי לאחר תקנון למשתנים אחרים. החוקרים גם לא זיהו קשר משמעותי בין צריכת מריחואנה ובין רמות טריגליצרידים או לחץ דם סיסטולי או דיאסטולי.

עם זאת, בהשוואה לאלו שמעולם לא נחשפו לקנאביס, באלו שדיווחו על שימוש בהווה רמות אינסולין בצום היו נמוכות ב-16% ורמות HOMA-IR היו נמוכות ב-17%, ממצא שנותר משמעותי גם לאחר תקנון למשתנים נוספים. כמו כן, ערכי HDL בנבדקים אלו היו גבוהים ב-1.63 מ”ג לד”ל, וכן היקף המותניים שלהם היה נמוך יותר.

כאשר החוקרים לקחו בחשבון את מדד מסת הגוף, שלדבריהם משחק תפקיד חשוב בקשר בין מריחואנה ותוצאות קרדיו-מטבוליות, הקשר נחלש אך נותר מובהק סטטיסטית. התוצאות גם לא השתנו באופן משמעותי לאחר שהוצאו מהמחקר חולים עם סוכרת.

החוקרים מסבירים כי התוצאות הטובות ביותר תועדו בקרב אלו שדיווחו על שימוש בהווה בקנאביס, כאשר הקשר הנ”ל היה חלש יותר באלו שדיווחו על שימוש במריחואנה לפחות פעם אחת, אך לא במהלך 30 הימים האחרונים, רמז לכך שההשפעה של מריחואנה על אינסולין ותנגודת לאינסולין נותרת סביב תקופת החשיפה לסם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי שימוש במריחואנה מלווה ברמות נמוכות יותר של HOMA-IR ואינסולין בצום, וכן בהיקף מותניים קטן יותר.

Am J Med. 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה