האם יש תועלת לשמן דגים במטופלים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם? (N Engl J Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine, עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש אינם מפחיתים את הסיכון לתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם במטופלים עם גורמי סיכון מרובים למחלות לב וכלי דם.

זוהי המסקנה אליה הגיעו מומחים החברים בקבוצת Risk and Prevention Study Collaborative Group, קבוצת חוקרים מאיטליה. בנוסף להעדר ההשפעה על התוצא עיקרי של המחקר בחולים עם גורמי סיכון מרובים למחלות לב וכלי דם או טרשת עורקים, אך ללא אוטם לבבי קודם, החוקרים לא זיהו כל תועלת על תוצאי הסיום המשניים, כולל תמותה עקב מחלה כלילית או מוות פתאומי מסיבות לבביות או הפרעות קצב חדריות משמעותיות.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-12,000 משתתפים, כולל 6,244 שחולקו באקראי לנטילת תוספי חומצות שומן אומגה שלוש במינון של 1 גרם ו-6,269 משתתפים שחולקו לקבוצת פלסבו. התוצא העיקרי של המחקר כלל תוצא משולב של תמותה, אוטם לבבי לא-פטאלי ואירוע מוחי לא-פטאלי, אך מאוחר יותר עודכן התוצא העיקרי לאחר שנה אחת בעקבות שיעור אירועים נמוך מאוד. התוצא העיקרי שונה לתמותה בשל מחלות לב וכלי דם או אשפוזים בשל מחלות לב וכלי דם.

לאחר חציון מעקב בן חמש שנים, עקומות תוצא הסיום העיקרי היה כמעט זהות. תוצא הסיום העיקרי תועד ב-11.7% מהחולים בקבוצת ההתערבות וב-11.9% מהמטופלים בקבוצת הפלסבו. שיעורי תוצא הסיום המשני היו גם כן דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים כותבים כי לשמן דגים לא הייתה כל השפעה על תמותה ותחלואה עקב מחלות לב וכלי דם. עם זאת, מומחים שהתייחסו לממצאי המחקר ציינו כי לתוספי שמן דגים לא הייתה כל השפעה מזיקה ולמעשה, שיעורי הפסקת הטיפול שניתן במסגרת המחקר היו גבוהים יותר בקבוצת הפלסבו, בהשוואה לקבוצת ההתערבות (17.9% בקרב מטופלים בחומצות שומן אומגה שלוש לעומת 19.4% בקבוצת הפלסבו). לכן, בחולים שאינם צורכים כמות רבה של דגים, או מעוניינים להבטיח כי צורכים כמות מספקת של אומגה שלוש, אין סיבה להמליץ על הפסקת נטילת תוספי שמן דגים במידה ואינם נוטלים תוספים אלו.

N Engl J Med 2013; 368: 1800-1808

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה